PT-Leila tipsar!

Bild: Leila Söderholm

Bästa övningarna för en stark och smärtfri rygg

MOTION & TRÄNING Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm tipsar om enkla och smarta övningar för dig som har ont i ländryggen.

Må bättre!

Bild: Johnér

Därför ska du fokusera på dina styrkor

INRE HÄLSA Sluta fokusera på dina svagheter. Forskning visar att den som har koll på och utvecklar sina styrkor mår bättre. Här är räknesättet som hjälper dig se vad du ska satsa på.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Husmorsknep!

      Bild: Pixabay

      Så enkelt blir du av med bananflugorna

      MAT & RECEPT Bananflugorna vägrar att lämna ditt hem men vi vet hur du blir av med eländet en gång för alla.

      Så här ska du tänka!

      Bild: Gunnar Söderström, Eddie Granlund/Lidingöloppet

      ”Tänk positivt – det avgör om du ska lyckas”

      MOTION & TRÄNING Ska du springa Lidingöloppet eller något annat roligt lopp i helgen? Löparcoachen Gunnar Söderström går igenom de absolut största misstagen du kan göra inför och under ett lopp. Och vad du ska göra istället.

      Köttfritt!

      Bild: Johnér

      6 vegetariska livsmedel som innehåller mycket järn

      KROPP & HÄLSA Har du järnbrist och är trött på att bli pushad till att käka blodpudding? Vardagspuls reder ut alla vegetariska kostråd som motverkar järnbrist. 

      Hillevi Wahl

      Bild: Johnér

      ”Jo, man får visst prata med barn om övervikt”

      KROPP & HÄLSA Är det ok att prata vikt med sitt överviktiga barn? Absolut, tycker Hillevi Wahl som här ger sig in i debatten. Här är hennes synpunkter – och goda råd.

      Den dolda folksjukdomen

      Bild: Johnér, Privat

      Karin slutade andas i sömnen varje natt

      KROPP & HÄLSA I flera år led Karin av enorm trötthet på dagarna. Men det skulle dröja ett bra tag innan hon fick reda på vad det var hon drabbats av.

      Bättre med tupplur!

      Bild: Johnér

      Sömnexperten: Därför ska du inte sova ikapp på helgen

      KROPP & HÄLSA Brukar du ligga och dra dig på helgmorgnarna för att du sovit för lite under veckan? Det kan vara det som är roten till problemet, menar sömnforskare. Det är bättre att ta korta tupplurer på dagen.

      Vilken viktresa!

      Bild: Ramona Gren

      Magoperationen misslyckades – då sprang Ramona bort 88 kilo

      KROPP & HÄLSA När Ramona Gren vägde 163 kilo fick hon nog och gjorde en gastric bypass-operation – som misslyckades. Nu har hon gått ner 88 kilo – helt på egen hand.

      Ny studie

      Bild: Pixabay

      Därför dricker vissa mer kaffe

      KROPP & HÄLSA Nu har forskarna kommit fram till varför somliga nöjer sig med en kopp kaffe medan andra vill ha fler.

      Kräftskiva!

      Bild: Pixabay, press.

      Dietisten: Därför ska du frossa i kräftor

      KROPP & HÄLSA Kräftor innehåller en massa nyttigheter och är dessutom IBS-vänliga. Dietisten Sofia Antonsson tipsar om hur du gör årets kräftskiva lite nyttigare. 

      Kör hårt!

      Bild: Vardagspuls

      Häng med i höstens nya utmaning – jägarvilan

      MOTION & TRÄNING Kickstarta igång hösten med en tuff men härlig utmaning – jägarvilan. Här ger PT-Leila dig sitt 30-dagars-schema. 

      Vakna utvilad

      Bild: Johnér, Pixabay

      Maten som får dig att sova bättre

      KROPP & HÄLSA Sömnforskare har hittat tydliga samband mellan vad vi äter och hur gott vi sover. Här är listan du bör läsa för en god natts sömn.

      Smarta listan

      Bild: Johnér, Pixabay

      Mellanmål som mättar och bränner fett

      KROPP & HÄLSA Det du äter mellan måltider kan vara en stor bov när vågnålen rör sig uppåt. Här är 5 mellanmål som både mättar och bränner fett.

      Kom igen!

      Bild: Johnér Bildbyrå

      5 smarta knep som hjälper dig att orka morgonträna

      MOTION & TRÄNING Fingrarna letar sig gärna till snooze-knappen, eller hur? Men förmodligen inte efter att du läst det här!

      Ta i lite hårdare

      Bild: Moa Alexandersson, Johnér och Pixabay

      Så vet du att du orkar mer under ditt träningspass

      MOTION & TRÄNING PT-Leila guidar dig till en bättre form och ger dig typiska tecken på att du egentligen klarar av att ge mer under ditt pass.

      Maghälsa

      Bild: Pixabay och press

      Vegetarian och IBS? Ät så här!

      KROPP & HÄLSA Dietisten Sofia Antonsson: "Vissa ersättningsprodukter kan ställa till med stora problem för magen"

      Kort & koncist!

      Bild: Johnér

      Därför bör du satsa på korta men många pass

      MOTION & TRÄNING Långa pass lite färre dagar i veckan eller korta pass som du kör ofta? Här är anledningen till att du får ut mer av din träning om du kör kort men intensivt!

      Vi reder ut

      Bild: Johnér

      3 myter om fettförbränning – och vad som egentligen gäller

      MOTION & TRÄNING Det finns många seglivade myter om hur du bränner mest fett. Men vad är det egentligen som gäller? Vi slår hål på de vanligaste myterna.

      När magen strejkar

      Bild: Shutterstock

      Knepen som hjälper mot en förstoppad mage

      KROPP & HÄLSA Aj, aj. Det kan göra ont att vara förstoppad men vi vet hur du får fart på den hårda magen igen.

      Ortorexi

      Bild: Johnér

      När sundheten blir osund

      KROPP & HÄLSA Går träningen ut över ditt sociala liv och får du nästintill panik om du missar ett träningspass? Då kan du lida av ortorexi.

      Vardagspuls testar

      Bild: Vardagspuls

      Så nyttig är den färdiga lunchsalladen – egentligen

      KROPP & HÄLSA Du har säkert köpt den någon gång. Färdigsalladen som ligger där i kyldisken. Men hur bra är den? Dietisten Jeanette Steijer tog sig en titt på den.

      Experten tipsar

      Bild: Johnér

      Så ska du träna om du har inkontinens

      MOTION & TRÄNING Kommer det några droppar kiss när du är ute på din löprunda? Då kan du ha drabbats av ansträngningsinkontinens. Här är träningen som passar för blåsor som läcker.

      5 tips

      Bild: Johnér

      Så blir du av med dålig andedräkt

      KROPP & HÄLSA Dålig andedräkt kan förpesta tillvaron för både den drabbade och omgivningen. Här är vanligaste bovarna till det och 5 sätt hur du blir av med de illaluktande problemen.

      Snyggare tänder

      Bild: Johnér och Pixabay

      Så undviker du frätskador på tänderna

      KROPP & HÄLSA Orolig för att få missfärgade tänder? Här är livsmedlen du bör äta och undvika för dina tänders skull.

      Träningstips

      Bild: Johnér och ansträngningsastma

      Låt inte din astma hindra dig – så tränar du smart

      MOTION & TRÄNING Andningsproblem när du tränar? Då kan du ha fått ansträngningsastma – och som astmatiker är det extra viktigt att ha bra kondition enligt experten.

      Mjölkens dag

      Bild: Johnér

      Feta mjölkprodukter hjälper dig att hålla vikten

      KROPP & HÄLSA Det kan låta motsägelsefullt men en stor svensk studie visar att de som äter mycket feta mjölkprodukter håller vikten lättare. Och fet ost har visat sig vara allra effektivast!

      Studie visar:

      Bild: Johnér

      Studie visar: Vegetarianer är smartare än köttätare

      KROPP & HÄLSA Människor med högre IQ och mycket empati har större benägenhet att bli vegetarianer. Det här visar en brittisk studie.

      Tips och övningar

      Bild: Johnér

      Så tränar du bäst efter din ålder

      MOTION & TRÄNING Beroende på ålder och förutsättningar behöver vi träna på olika sätt. Personliga tränaren Leila Söderholm tipsar om bra träning för dig mellan 15 och 60 plus.

      Felsteg

      Bild: Runkeeper/GIH

      Så fel kan din stegräknare visa

      MOTION & TRÄNING Gått 10 000 steg i dag? Det kan i själva verket innebära att du bara gått 7 000 steg enligt idrottsfysiologen Mikael Mattsson.

      Krydda upp hälsan

      Bild: Johnér, Pixabay

      5 superkryddor – så här nyttiga är de faktiskt

      MAT & RECEPT Många kryddor har antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper – och massor av andra härliga hälsoeffekter. Vi har listat de viktigaste.

      Upp och hoppa!

      Bild: Johnér

      5 bortförklaringar till att inte träna – och varför de inte håller

      MOTION & TRÄNING För trött, för stressigt, för dyrt... Det finns många anledningar till att inte träna. Men de flesta av dem håller inte – egentligen.