Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Arla

Chiapudding till frukost!

Publicerat: 2016-01-22   |  Anna Malvina

Antingen är man en frukostmänniska, eller så är man inte det. Det är i alla fall min erfarenhet från när jag pratar med människor om sina matvanor. En del är vrålhungriga och andra vill inte ens tänka på mat. Det är nästan lite lustigt att just frukosten är så speciell, sällan hör man någon säga att de har svårt för att äta lunch eller middag. Många verkar ha fasta frukostrutiner och äta samma frukost varje dag, något de flesta av oss kanske undviker att göra till lunch och middag.

Testa chiapudding före morgonträningen!

Om man tänkt träna på morgonen är frukosten extra viktig. Eftersom att kroppen har fastat en hel natt behöver man fylla på med energi för att hålla pulsen uppe på morgonkvisten. Om man har svårt att äta på morgonen eller om man upplever att det är svårt att träna med en full mage kan man äta en mindre frukost före träning och se till att äta ett rejälare återhämtningsmål efter avslutat träningspass.

En del tycker att det är enklare att dricka än att äta på morgonen och då kanske en mjölkdryck eller smoothie kan passa bra. Ett annat tips på frukost före träning är kall chiapudding! Superlätt att göra och väldigt gott!

Mer:

Goda glutenfria scones till sondagsfrukosten

6 smarta frukostar

Vad är en nyttig frukost

Bild: Anna Malvina

Idag blir det skottning istället för träning

Publicerat: 2016-01-19   |  Anna Malvina

Nu är jag hemma efter tre veckors träningläger i Portugal. Jag kan intyga att jag är ganska slut och jag har idag en typisk ”efter-läger-dag”. Jag går runt som en zombie hemma och plockar. Dessutom har jag skottat en hel del då det har snöat hur mycket som helst under tiden jag varit borta. Tänkt att vintern kom till slut!

Skotta är perfekt träning

När jag skottade idag kände jag hur hela kroppen fick arbeta. Musklerna jobbade, pulsen gick upp och jag blev svettig. Snacka om perfekt vardagsmotion där varje muskel fick träning. Ett klart plus är att få vara utomhus också!

Tips:

Rätt klädd för vinterträning

Så tar du dig igenom vintermörkret

Så påvekas du av en kort promenad

Bild: pixabay.com

Brinner - en snabb och nyttig middag

Publicerat: 2016-01-15   |  Anna Malvina

Mitt träningsläger i Portugal går mot sitt slut! Jag har varit här i snart tre veckor och börjar känna mig ganska sliten! Att vara på träningsläger är mestadels härligt. Man går upp, äter, tränar, äter, tränar, äter och sover. Här slipper jag laga maten själv vilket är en skänk från ovan när man är så trött.

Ska jag vara ärlig lagar jag inte mat regelbundet hemma heller. Ofta är jag så trött att jag inte orkar. En vanlig räddning är att jag har färdigkokt pasta och ris i kylen som jag snabbt blandar ihop med några goda tillbehör och på vips har jag en måltid! 

Typiska måltider hemma hos mig:

  • Kall pasta, ost- och skinktärningar serverat med uppvärmda frysta grönsaker.
  • Uppvärmt ris blandat med majs och riven morot serverat med smaksatt crème fraiche. Extra gott blir det med bacon på!
  • Frukostmat!

Äta frukost till middag?

Ett uttryck jag allt oftare kommer i kontakt med är ”brinner” (från engelskans breakfast+dinner). Det innebär att man äter frukostmat till middag. Praktiskt, eller hur? Speciellt de dagar man kommer hem sent eller bara inte orkar laga mat. Till viss del är det många som kanske gjort det i juletider, när man äter risgrynsgröt på andra tider än enbart till frukost. Varierar man de livsmedel som dukas fram kan det kännas lite roligare! Med variation går det också att se till att man får i sig det man behöver.

Tips för att äta nyttig brinner

Pannkakor (pixabay.com)Man kan behöva tänka lite annorlunda vid mängderna än vid en vanlig frukost, eftersom de flesta av oss behöver mer energi till middagen. För att känna en härlig mättnad är ett tips att välja fullkornsbröd samt gärna ett matigt pålägg på mackan, exempelvis ägg, avokado, makrill eller keso. Har man lite tid kan man steka pannkakor, omelett eller kanske baka scones?! Dessutom kan det vara en idé att välja naturell yoghurt istället för fruktyoghurt samt blanda i nötter och frön i flingorna. Lägg gärna till några skivor tomat på mackan, skivat äpple till filtallriken och servera morotsstavar till för att få i dig mer frukt och grönt. Då ökar du chansen att få i dig de näringsämnen du behöver. 

Brinner för dig som tränar:
  • Se till att måltiden är tillräckligt stor för dina behov
  • Väj näringstäta livsmedel (exempelvis mejeriprodukter, fullkornsbröd, grönsaker, nötter)
  • Välj matiga pålägg på smörgåsen (goda förslag är ägg, avokado, makrill, keso)
  • Servera med grönsaker och frukt (exempelvis grönsaksstavar och/eller fruktbitar)

Mer än att det är praktiskt att äta frukostmat till middag är det dessutom ett billigt middagsalternativ! 

Mer:

Kan man äta frukost till middag

Frukostspecial: Lyxigt, vardagsgott och barnanpassat

Frukosttips till livsnjutaren

Lista: 6 smarta frukostar

Så planerar du veckans middagar

5 enkla middagstips att göra tillsammans med barnen

Tidigare inlägg