Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Omelett på färska ägg! Bild: pixabay.com

Ägg maxar återhämtning och muskeltillväxt!

Publicerat: 2015-12-02   |  Anna Malvina

I veckan pratades om ägg i Vardagspuls och jag måste slå ett slag för äggets fördelar vid träning!

  • Ägg är en bra proteinkälla och innehåller både bra fullvärdigt protein och grenade aminosyror vilket är suveränt vid muskeltillväxt och återhämtning i samband med träning.
  • Ägg innehåller en hel del energi (ca 70 kcal per ägg) och kan med fördel utgöra en del av kosten vid träning för att orka ta sig igenom ett pass!
  • Det är nästan som en vitamintablett och innehåller bland annat A-, D-, E- och B-vitaminer samt selen, zink, järn och jod.
  • Nästan hälften av fettet som finns i ägg är enkelomättat – ett fett som många av oss behöver äta mer av.
  • Ägg är ett praktiskt livsmedel som håller sig länge i kylskåp.

Protein och ”grenade aminosyror” i ägg

Intag av protein precis före ett träningspass, gärna ihop med kolhydrater, kan öka muskelproteinsyntesen och kan därmed vara positivt för muskeltillväxt. I träningssammanhang pratar man ofta om ”grenade aminosyror” (även kallade BCAA efter engelskans branched chain amino acids), som finns i mer eller mindre mängder i protein, är speciellt bra för muskeltillväxt och återhämtning. Ägg är en bra källa till bra fullvärdigt protein och i synnerhet just grenade aminosyror. Därför vara positivt att äta ägg i samband med styrketräning – förutsatt att man tränar rätt såklart!

Om råa ägg i smoothies, gröt och drinkar

Många har upptäckt äggets otroliga näringsinnehåll och äter det dagligen för att maxa träningsresultaten. Ett enkelt sätt att få i sig ägg är att blanda ner råa ägg i smoothies, gröt och drinkar. Vad man ska komma ihåg är att näringstillgängligheten i ägget minskar när det är rått. Det finns nämligen ämnen i just råa ägg (så kallade trypsin-inhibitatorer och avidin) som försvårar nedbrytningen av protein och dessutom hämmar upptaget av B-vitaminet biotin. Att äta råa ägg borde inte ge någon brist av varken protein eller biotin, men vill man åt det högkvalitativa proteinet kan det vara bra att tillaga ägget.

Salmonella i råa ägg

En annan aspekt av rått ägg är att det finns risk för salmonellabakterier. Bakterierna dör vid upphettning till 70 grader och därför kan det vara bra att upphetta ägget – framförallt om man befinner sig utomlands där risken för smitta fortfarande finns. Svenska ägg är nämligen salmonellafria.

Ägg och kolesterol

Både gula och ägg är proteinrika, men det är i just gulan som vitaminer och mineraler finns. Det är även i gulan fettet finns, samt kolesterolet som man förr menade påverkade våra blodfetter. Idag vet vi att det inte är kostens kolesterolinnehåll som påverkar kolesterolet i blodet, utan snarare innehållet av mättade fetter i maten. Man kan alltså äta ägg utan att behöva vara rädd för äggets kolesterol, men som med det mesta är lagom bäst även när det kommer till konsumtion av ägg.

Läs mer om ägg:

Tips på smoothie med ägg! 

Ägg och allergier

Mer matnyttig fakta om ägg