Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: pixabay.com

Ägg maxar återhämtning och muskeltillväxt!

Publicerat: 2015-12-02   |  Anna Malvina

I veckan pratades om ägg i Vardagspuls och jag måste slå ett slag för äggets fördelar vid träning!

  • Ägg är en bra proteinkälla och innehåller både bra fullvärdigt protein och grenade aminosyror vilket är suveränt vid muskeltillväxt och återhämtning i samband med träning.
  • Ägg innehåller en hel del energi (ca 70 kcal per ägg) och kan med fördel utgöra en del av kosten vid träning för att orka ta sig igenom ett pass!
  • Det är nästan som en vitamintablett och innehåller bland annat A-, D-, E- och B-vitaminer samt selen, zink, järn och jod.
  • Nästan hälften av fettet som finns i ägg är enkelomättat – ett fett som många av oss behöver äta mer av.
  • Ägg är ett praktiskt livsmedel som håller sig länge i kylskåp.

Protein och ”grenade aminosyror” i ägg

Intag av protein precis före ett träningspass, gärna ihop med kolhydrater, kan öka muskelproteinsyntesen och kan därmed vara positivt för muskeltillväxt. I träningssammanhang pratar man ofta om ”grenade aminosyror” (även kallade BCAA efter engelskans branched chain amino acids), som finns i mer eller mindre mängder i protein, är speciellt bra för muskeltillväxt och återhämtning. Ägg är en bra källa till bra fullvärdigt protein och i synnerhet just grenade aminosyror. Därför vara positivt att äta ägg i samband med styrketräning – förutsatt att man tränar rätt såklart!

Om råa ägg i smoothies, gröt och drinkar

Många har upptäckt äggets otroliga näringsinnehåll och äter det dagligen för att maxa träningsresultaten. Ett enkelt sätt att få i sig ägg är att blanda ner råa ägg i smoothies, gröt och drinkar. Vad man ska komma ihåg är att näringstillgängligheten i ägget minskar när det är rått. Det finns nämligen ämnen i just råa ägg (så kallade trypsin-inhibitatorer och avidin) som försvårar nedbrytningen av protein och dessutom hämmar upptaget av B-vitaminet biotin. Att äta råa ägg borde inte ge någon brist av varken protein eller biotin, men vill man åt det högkvalitativa proteinet kan det vara bra att tillaga ägget.

Salmonella i råa ägg

En annan aspekt av rått ägg är att det finns risk för salmonellabakterier. Bakterierna dör vid upphettning till 70 grader och därför kan det vara bra att upphetta ägget – framförallt om man befinner sig utomlands där risken för smitta fortfarande finns. Svenska ägg är nämligen salmonellafria.

Ägg och kolesterol

Både gula och ägg är proteinrika, men det är i just gulan som vitaminer och mineraler finns. Det är även i gulan fettet finns, samt kolesterolet som man förr menade påverkade våra blodfetter. Idag vet vi att det inte är kostens kolesterolinnehåll som påverkar kolesterolet i blodet, utan snarare innehållet av mättade fetter i maten. Man kan alltså äta ägg utan att behöva vara rädd för äggets kolesterol, men som med det mesta är lagom bäst även när det kommer till konsumtion av ägg.

Läs mer om ägg:

Tips på smoothie med ägg! 

Ägg och allergier

Mer matnyttig fakta om ägg