Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Marängswiss Bild: från Arla

Allt eller inget!?

Publicerat: 2015-07-14   |  Anna Malvina Svennung

Är du en av de som försöker träna mer och äta bättre? Det verkar som att många önskar mer av sig själva, i alla fall om man ska tro på hur det ser ut på gymmen. De som brukar vara helt fulla strax efter nyår då många vill börja med nya vanor, men blir mer och mer rymliga ju närmare sommaren man kommer. Många prioriterar helt enkelt annat i livet som måste gå före. Det blir en slags ”allt eller inget- anda” där man helt enkelt antingen tränar massor eller inget alls.

Likadant är det när det handlar om att minska i vikt där många väljer just ”allt eller inget”. En del verkar välja att fokusera på några få livsmedel – antingen det gäller att inkludera eller exkludera dem från sin kost - istället för att välja allt, men i passande mängder.

För mig är träningen mitt jobb och det finns inga alternativ än att följa träningsprogrammet. Hade det inte varit så hade jag med stor sannolikhet hoppat över ett och annat pass. Framförallt hade jag inte tvingat ut mig själv i storm eller fortsatt att träna trots att kroppen skriker efter vila.

För att något ska ge utveckling krävs en viss kontinuitet och det är ju därför som det är så viktigt att hålla i nya vanor. Ibland behöver annat i livet gå före, allt har ju sin tid, men sedan är det bara att fortsätta vanan tills den blivit en del av ditt vanliga beteende. Det förutsätter såklart att man trivs med den och att man tycker att man är på rätt väg. Ser man inga resultat kanske man är ute på avvägar. Här reder redaktionen ut 5 viktmyter, men om något av dem funkar för dig är det bara att köra på det!

Ha det riktigt bra i sommaren!