Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Bild på nyskördade äpplen med dulce de leche Bild: Arla

Äpplen, potatisar och pumpor!

Publicerat: 2015-10-27   |  Anna Malvina Svennung

Hemma från Portugal slås man av hösten som bjuder på kall luft och vackra trädkronor nu när löven har ändrat färg. Det är otroligt att naturen kan byta skepnad så totalt. 

Mat och mellanmål efter säsong

Hösten bjuder på mer än bara härliga färger på löven, nu finns det också många goda grönsaker att njuta av nu. Bland annat potatis, palsternacka, jordärtskocka, trattkantarell och pumpa. Desssutom har många av våra svenska äpplen mognat. Det finns så mycket gott man kan göra med äpplen, till exempel kan man göra hemlagat äppelmos. Det är jättelätt att göra och dessutom otroligt gott och äta till mannagrynsgröt - ett perfekt mellanmål att äta före träningen för att orka prestera på topp! 

Bra för miljön

Det finns många fördelar med att äta efter säsong; råvarorna smakar bäst, det är bra priser och dessutom är det bra för miljön att prioritera svenska varor istället för de som färdats hundratals mil för att vi ska kunna äta dem.

Förresten, bilden ovan ger förslag vad man kan göra med äpplen - steka dem! Servera dem med kesella med dulce de leche smak som ger en god kolasmak. Dulce de leche har sina rötter i Sydamerika och jag kan varmt rekommendera er att smaka. Recept finns här!