Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Bär Bild: Pixabay.com

Är antioxidanter bra för träningen?

Publicerat: 2015-12-30   |  Anna Malvina

Så var det återigen dags för influensatider och med dem kommer en mängd bra tips om hur man ska hålla sig frisk och borta ifrån dem. För egen del är jag näst intill paranoid när det kommer till sjukdomar och jag gör allt för att hålla mig undan virusen. Bland annat genom att undvika stora folksamlingar, tvätta händerna ofta och dessutom se till att äta bra. Många fokuserar på att få i sig citrusfrukter för att få i sig vitamin C i hopp om bättre immunförsvar.

Antioxidanter i vår mat

Vitamin C är ju också en av våra mest omtalade antioxidanter, som ju är ämnen som motverkar oxidation och nedbrytning av celler i kroppen. De oskadliggör dessutom fria radikaler, som bildas i kroppen vid bland annat rökning. Antioxidanter bildas naturligt i kroppen, men vi kan även få i oss dem via maten i framförallt kraftigt färgade frukter, grönsaker och bär. Mer än just C- vitamin hittar man även andra antioxidanter i dessa livsmedel.

  • C-vitamin: Citrusfrukter, röd paprika, kål och färskpotatis.
  • Karotener: Aprikoser, morot, röd paprika, spenat och grönkål.
  • Flavonoider: Äpple, citrusfrukter, bladgrönsaker, lök, jordgubbar.
  • Lykopen: Tomat. 

Orsakar träning ett ökat behov av antioxidanter?

Behovet av antioxidanter ökar när kroppen befinner sig i stress, som exempelvis vid sjukdom, rökning, stress eller vid intensiv träning.  Att träning innebär en stress för kroppen kanske låter lite konstigt eftersom att träning får oss att må bra. Samtidigt innebär träningen en påfrestning för kroppen eftersom att vi bryter ner våra muskler och ökar kroppens syreomsättning. Av den anledningen diskuteras det flitigt om man behöver öka sitt intag av antioxidanter vid träning, för att hjälpa kroppen att återhämta sig. En del hävdar att kroppen själv ökar sin egen produktion av antioxidanter för att motsvara det ökade behov som träningen orsakar. Därför behöver man kanske inte öka intaget av antioxidanter för just träningens skull, även om de annars har positiva hälsoeffekter. 

Vill man få i sig mer antioxidanter skulle jag avråda från att få i sig dem i tablettform och istället satsa på att äta riktigt mat. Till skillnad från när man äter antioxidanter i tablettform får man genom maten en uppsjö av olika ämnen. Det verkar dessutom som att det är kombinationen av de tusentals olika antioxidanterna i maten som ger en positiv effekt - och alltså inte nödvändigtvis några enskilda ämnen.

Mer om:

Blåbär - stoppande eller myt?

Fyra nyttigheter du äter på fel sätt

Bär och sol