Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Pixabay.com

Är antioxidanter bra för träningen?

Publicerat: 2015-12-30   |  Anna Malvina

Så var det återigen dags för influensatider och med dem kommer en mängd bra tips om hur man ska hålla sig frisk och borta ifrån dem. För egen del är jag näst intill paranoid när det kommer till sjukdomar och jag gör allt för att hålla mig undan virusen. Bland annat genom att undvika stora folksamlingar, tvätta händerna ofta och dessutom se till att äta bra. Många fokuserar på att få i sig citrusfrukter för att få i sig vitamin C i hopp om bättre immunförsvar.

Antioxidanter i vår mat

Vitamin C är ju också en av våra mest omtalade antioxidanter, som ju är ämnen som motverkar oxidation och nedbrytning av celler i kroppen. De oskadliggör dessutom fria radikaler, som bildas i kroppen vid bland annat rökning. Antioxidanter bildas naturligt i kroppen, men vi kan även få i oss dem via maten i framförallt kraftigt färgade frukter, grönsaker och bär. Mer än just C- vitamin hittar man även andra antioxidanter i dessa livsmedel.

  • C-vitamin: Citrusfrukter, röd paprika, kål och färskpotatis.
  • Karotener: Aprikoser, morot, röd paprika, spenat och grönkål.
  • Flavonoider: Äpple, citrusfrukter, bladgrönsaker, lök, jordgubbar.
  • Lykopen: Tomat. 

Orsakar träning ett ökat behov av antioxidanter?

Behovet av antioxidanter ökar när kroppen befinner sig i stress, som exempelvis vid sjukdom, rökning, stress eller vid intensiv träning.  Att träning innebär en stress för kroppen kanske låter lite konstigt eftersom att träning får oss att må bra. Samtidigt innebär träningen en påfrestning för kroppen eftersom att vi bryter ner våra muskler och ökar kroppens syreomsättning. Av den anledningen diskuteras det flitigt om man behöver öka sitt intag av antioxidanter vid träning, för att hjälpa kroppen att återhämta sig. En del hävdar att kroppen själv ökar sin egen produktion av antioxidanter för att motsvara det ökade behov som träningen orsakar. Därför behöver man kanske inte öka intaget av antioxidanter för just träningens skull, även om de annars har positiva hälsoeffekter. 

Vill man få i sig mer antioxidanter skulle jag avråda från att få i sig dem i tablettform och istället satsa på att äta riktigt mat. Till skillnad från när man äter antioxidanter i tablettform får man genom maten en uppsjö av olika ämnen. Det verkar dessutom som att det är kombinationen av de tusentals olika antioxidanterna i maten som ger en positiv effekt - och alltså inte nödvändigtvis några enskilda ämnen.

Mer om:

Blåbär - stoppande eller myt?

Fyra nyttigheter du äter på fel sätt

Bär och sol