Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Arla Köket

Är du en frukostmänniska?

Publicerat: 2015-08-13   |  Anna Malvina Svennung

Antingen är man en frukostmänniska, eller så är man inte det. Det är i alla fall min erfarenhet från när jag pratar med människor om sina matvanor. En del vaknar med aptit och andra vill inte ens tänka på mat. Det är nästan lite lustigt att just frukosten är så speciell, sällan hör man någon säga att de har svårt för att äta lunch eller middag.

Många verkar ha fasta frukostrutiner och äta samma frukost varje dag, något de flesta av oss kanske undviker att göra till lunch och middag.

Om man tänkt träna på morgonen är frukosten extra viktig. Eftersom att kroppen har fastat en hel natt behöver man fylla på med energi för att hålla pulsen uppe på morgonkvisten. Om man har svårt att äta på morgonen eller om man upplever att det är svårt att träna med en full mage kan man äta en mindre frukost före träning och se till att äta ett rejälare återhämtningsmål efter avslutat träningspass. En del tycker att det är enklare att dricka än att äta på morgonen och då kanske en mjölkdryck eller smoothie kan passa bra före träningen. Jag brukar vakna vrålhungrig och äter gärna upp till tre portioner havregrynsgröt och kanske en smörgås till. Då får jag i mig tillräckligt mycket energi och kolhydrater för att kunna träna hårt. Här kan du låta dig inspireras till att hitta en ny frukostfavorit

Må gott!