Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Bild på en rätt med savojkål Bild: Arla

Ät efter säsong!

Publicerat: 2015-09-15   |  Anna Malvina

Nu är vi inne i september och jag tänkte tipsa om några grönsaker är goda just nu. För tillfället smakar bland annat broccoli, savojkål, lingon, blomkål och stjälkselleri riktigt bra. Här finns tips på ett recept på Savojkål!

Nyttigt ur många perspektiv

Foto från ArlaMer än att de smakar bra finns många andra fördelar med att äta efter säsong – råvarorna är billiga (om inte gratis om man plockar dem själv!) och det är bra för miljön att äta närproducerat. (Foto från Arla).

Ett annat tips nu i höst är att följa familjen Vahlberg som gör en otrolig resa mot ett hälsosammare liv!

Snart är det semester!

I övrigt laddar jag inför helgens kommande SM! Efter det kommer jag äntligen få min semester - eftersom jag har tävlat och rest hela sommaren har den inte infunnit sig ännu och jag ser fram emot tre veckor hemma med bara ett träningspass per dag. Lyx! Semestern och viloperioden kommer jag att avsluta i Portugal med Springtime och Vardagspulsgänget och alla de som var med och tävlade om en plats i våras i samband med Vårruset. Den resan ser jag jättemycket fram emot. Mest ser jag farm emot att få prata om mat vid träning vilket ju är min favoritsysselsättning (vid sidan av att ro).