Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Ett bra återhämtningsmål! Bild: Foto från Arla

Vad ska man äta efter träning?

Publicerat: 2015-06-02   |  Anna Malvina Svennung
Kategori: Kost

Efter träningspasset är det bra att äta för att fylla på förråden igen, framförallt om man ska träna nära inpå (kanske till och med samma dag!). Om du istället tränar ca tre pass i veckan är inte återhämtningsmålet lika viktigt och då kan det kan räcka med att äta nästkommande måltid (alltså lunch om du tränar på förmiddagen eller middag om du tränar på eftermiddagen). Självklart är det helt ok med ett mellanmål direkt efter träningen oavsett hur ofta du tränar, inte minst för att få energi att komma hem eller ork att laga mat. Det är även bra att komma ihåg att dricka för att kompensera vätskeförlust.

Återhämtningsmål ger ork att träna bra på nästkommande träningspass!

Rekommendationen för återhämtningsmål är att få i sig ca 1,2 gram kolhydrater per kg kroppsvikt och totalt 10-15 gram protein efter träning. Det går att variera återhämtningsmål i det oändliga och här kommer tre förslag på återhämtningsmål:

Förslag 1-  ett litet återhämtningsmål: 3 dl fruktkräm + 100 gram keso mini. Detta innehåller ca 250 kcal, ca 50 gram kolhydrater och 12 gram protein.

Förslag 2 - aningen större: 2,5 dl lättmjölk + 1,5 dl müsli. Detta innehåller ca 300 kcal, ca 50 gram kolhydrater och 16 gram protein.

Förslag 3 - med ännu mer energi: 350 ml drickyoghurt + 1 banan. Detta innehåller ca 350 kcal, ca 70 gram kolhydrater och 10 gram protein. Dessutom är detta väldigt praktiskt att packa ner i träningsväskan.

Här finns fler tips på bra mellanmål. Andra bra alternativ är en smörgås eller en frukt. Även smoothies är bra alternativ och innehåller både energi och vitaminer. Smoothies är lätta att dricka och det kan vara bra att vara medveten om att de kan innehålla ganska många kalorier, vilket kan vara lätt att missa eftersom att man inte tuggar.