Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Foto från Arla

Vad ska man äta efter träning?

Publicerat: 2015-06-02   |  Anna Malvina Svennung
Kategori: Kost

Efter träningspasset är det bra att äta för att fylla på förråden igen, framförallt om man ska träna nära inpå (kanske till och med samma dag!). Om du istället tränar ca tre pass i veckan är inte återhämtningsmålet lika viktigt och då kan det kan räcka med att äta nästkommande måltid (alltså lunch om du tränar på förmiddagen eller middag om du tränar på eftermiddagen). Självklart är det helt ok med ett mellanmål direkt efter träningen oavsett hur ofta du tränar, inte minst för att få energi att komma hem eller ork att laga mat. Det är även bra att komma ihåg att dricka för att kompensera vätskeförlust.

Återhämtningsmål ger ork att träna bra på nästkommande träningspass!

Rekommendationen för återhämtningsmål är att få i sig ca 1,2 gram kolhydrater per kg kroppsvikt och totalt 10-15 gram protein efter träning. Det går att variera återhämtningsmål i det oändliga och här kommer tre förslag på återhämtningsmål:

Förslag 1-  ett litet återhämtningsmål: 3 dl fruktkräm + 100 gram keso mini. Detta innehåller ca 250 kcal, ca 50 gram kolhydrater och 12 gram protein.

Förslag 2 - aningen större: 2,5 dl lättmjölk + 1,5 dl müsli. Detta innehåller ca 300 kcal, ca 50 gram kolhydrater och 16 gram protein.

Förslag 3 - med ännu mer energi: 350 ml drickyoghurt + 1 banan. Detta innehåller ca 350 kcal, ca 70 gram kolhydrater och 10 gram protein. Dessutom är detta väldigt praktiskt att packa ner i träningsväskan.

Här finns fler tips på bra mellanmål. Andra bra alternativ är en smörgås eller en frukt. Även smoothies är bra alternativ och innehåller både energi och vitaminer. Smoothies är lätta att dricka och det kan vara bra att vara medveten om att de kan innehålla ganska många kalorier, vilket kan vara lätt att missa eftersom att man inte tuggar.