Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Banansmoothie Bild: från Arla

Äta före morgonträning?

Publicerat: 2015-11-13   |  Anna Malvina

För egen del tränar jag i regel två pass per dag och eftersom att mina träningspass oftast är längre än två timmar brukar jag äta en rejäl frukost innan morgonträningen. Dels för att orka passet och dels för att inte bryta ner min kropp.

Om att hoppa över frukosten före träning

Många har svårt att äta tidigt på morgonen och väljer att skippa frukosten. Om träningspasset rör sig om en kvart behöver det inte betyda att kroppen bryts ner jättemycket, men vill man att passet ska pågå lite längre än så kan det vara bra att äta något före.

Mat i magen ger energi till att orka träna bra

Det behöver inte vara en stor frukost, utan något litet räcker. För egen del tycker jag att smoothies är lätta att få ner oavsett hur tidigt det är. Ett tips är att mixa mjölk, banan och lite havregryn – det är gott, ger energi och eftersom att det knappt känns i magen stör det inte heller under träningen!

Jag är också nästan löjligt förtjust i kokos just nu och brukar strö ett par teskedar kokos på mina smoothies innan jag dricker dem, det förhöjer smaken och ser dessutom godare ut.