Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: pixabay.com

Äta före och efter simningen!

Publicerat: 2015-12-14   |  Anna Malvina

Att sjön suger kanske ni känner igen? Faktiskt upplever många att simning, jämfört med andra träningsformer, gör att man blir lite extra hungrig (oavsett om det är i en sjö eller en bassäng). Men behovet av energi är detsamma vid simning som annan träning – alltså att äta så att man orkar!

Före simningen

Det är lagom att äta ett mål mat ca 2-4 timmar före träningen, så att maten hinner smälta. Om man ska träna efter jobbet kan det vara bra att äta ett mellanmål innan man tränar. Här finns tips på bra mellanmål. Hur nära inpå träning man kan äta är individuellt, så man får prova sig fram. En del vill vänta 4 timmar och andra vill äta ett litet mellanmål en timme före träningen.

Drick under passet!

Många får kallsupar när man simmar, men kom även ihåg att dricka annat vatten under passet. Man kan förslagsvis ställa en vattenflaska vid poolkanten och dricka någon gång då och då.

Att äta efter träningspasset

Efter träningspasset är det bra att dricka för att kompensera den vätskeförlust man fått genom svettningen. Det är även bra att fylla på med energi så att kroppen får de bästa förutsättningarna att återhämta sig. Rekommendationen är att få i sig ca 20 gram protein samt ca 1,2 g kolhydrater per kg kroppsvikt direkt efter passet. Extra viktigt är det att få i sig något kolhydratrikt om man ska träna ganska snart igen, annars räcker det med kolhydraterna som finns i nästkommande måltid (alltså lunchen om du tränar på förmiddagen eller middagen om du tränar på eftermiddagen). Det går att variera ett återhämtningsmål i det oändliga, men lätt att ta med sig till badhuset är en drickyogurt (eller en proteindryck) och en banan.

Lycka till!

Läs mer: 

Så tränar du för Triathlon 

Mat före träning!