Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Simning Bild: pixabay.com

Äta före och efter simningen!

Publicerat: 2015-12-14   |  Anna Malvina

Att sjön suger kanske ni känner igen? Faktiskt upplever många att simning, jämfört med andra träningsformer, gör att man blir lite extra hungrig (oavsett om det är i en sjö eller en bassäng). Men behovet av energi är detsamma vid simning som annan träning – alltså att äta så att man orkar!

Före simningen

Det är lagom att äta ett mål mat ca 2-4 timmar före träningen, så att maten hinner smälta. Om man ska träna efter jobbet kan det vara bra att äta ett mellanmål innan man tränar. Här finns tips på bra mellanmål. Hur nära inpå träning man kan äta är individuellt, så man får prova sig fram. En del vill vänta 4 timmar och andra vill äta ett litet mellanmål en timme före träningen.

Drick under passet!

Många får kallsupar när man simmar, men kom även ihåg att dricka annat vatten under passet. Man kan förslagsvis ställa en vattenflaska vid poolkanten och dricka någon gång då och då.

Att äta efter träningspasset

Efter träningspasset är det bra att dricka för att kompensera den vätskeförlust man fått genom svettningen. Det är även bra att fylla på med energi så att kroppen får de bästa förutsättningarna att återhämta sig. Rekommendationen är att få i sig ca 20 gram protein samt ca 1,2 g kolhydrater per kg kroppsvikt direkt efter passet. Extra viktigt är det att få i sig något kolhydratrikt om man ska träna ganska snart igen, annars räcker det med kolhydraterna som finns i nästkommande måltid (alltså lunchen om du tränar på förmiddagen eller middagen om du tränar på eftermiddagen). Det går att variera ett återhämtningsmål i det oändliga, men lätt att ta med sig till badhuset är en drickyogurt (eller en proteindryck) och en banan.

Lycka till!

Läs mer: 

Så tränar du för Triathlon 

Mat före träning!