Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Brysselkål Bild: Pixabay.com

Boosta träningen med gröna grönsaker!

Publicerat: 2015-12-03   |  Anna Malvina

Nu inför julen hör man många prata om att införa mer grönsaker på julbordet. Att äta mer grönsaker vore faktiskt bra året runt, i synnerhet i samband med att man tränar! Många känner säkert igen sig i att man vill äta bra efter ett träningspass för att ge kroppen de bästa förutsättningarna att återhämta sig. De flesta just gröna grönsakerna innehåller många nyttiga ämnen, bland annat:

  •  Nitrit, vilket visat sig vara positivt för konditionen. Just ca 3 portioner gröna grönsaker per dag räcker för att få effekt!
  • Vitaminer (bland andra A-vitamin, E-vitamin, B-vitaminer, C-vitamin)
  • Mineraler (bland andra kalcium, kalium, magnesium, järn)
  • Fibrer

Gröna grönsaker (som exempelvis spenat, broccoli, brysselkål med flera) toppar listan över de 10 nyttigaste grönsakerna. Att införa dem i sin kost är definitivt ett steg i rätt riktning för att ge kroppen dagsbehovet av vitaminer, mineraler och fibrer. Mer än att de är nyttiga kan de dessutom höja smakupplevelsen på en måltid. Tung julmat kan smaka väldigt gott ihop med krispiga grönsaker!

Läs mer på:

Trädgårdslandet levererar!

Förbättra konditionen med rödbetor!