Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Pixabay.com

Boosta träningen med gröna grönsaker!

Publicerat: 2015-12-03   |  Anna Malvina

Nu inför julen hör man många prata om att införa mer grönsaker på julbordet. Att äta mer grönsaker vore faktiskt bra året runt, i synnerhet i samband med att man tränar! Många känner säkert igen sig i att man vill äta bra efter ett träningspass för att ge kroppen de bästa förutsättningarna att återhämta sig. De flesta just gröna grönsakerna innehåller många nyttiga ämnen, bland annat:

  •  Nitrit, vilket visat sig vara positivt för konditionen. Just ca 3 portioner gröna grönsaker per dag räcker för att få effekt!
  • Vitaminer (bland andra A-vitamin, E-vitamin, B-vitaminer, C-vitamin)
  • Mineraler (bland andra kalcium, kalium, magnesium, järn)
  • Fibrer

Gröna grönsaker (som exempelvis spenat, broccoli, brysselkål med flera) toppar listan över de 10 nyttigaste grönsakerna. Att införa dem i sin kost är definitivt ett steg i rätt riktning för att ge kroppen dagsbehovet av vitaminer, mineraler och fibrer. Mer än att de är nyttiga kan de dessutom höja smakupplevelsen på en måltid. Tung julmat kan smaka väldigt gott ihop med krispiga grönsaker!

Läs mer på:

Trädgårdslandet levererar!

Förbättra konditionen med rödbetor!