Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Bild på Anna Malvina som springer. Bild: Anna Malvina

Bränna fett?

Publicerat: 2015-08-08   |  Anna Malvina Svennung

För ett tag sedan fick jag en fråga på vad som bränner mest fett av en lång promenad i lugnt tempo eller en kort promenad i raskt tempo.

Det är ju så att när vi rör på oss är det i främsta hand fett och kolhydrater som kroppen använder som energi. Även protein används, men i mindre utsträckning. Vid lugnare träning väljer kroppen i första hand fett som energi och i andra hand kolhydrater. När träningen blir intensivare kommer kroppen istället att i första hand välja kolhydrater och i andra hand fett.

Vid en lång promenad i lugnt tempo kommer den största delen av energin alltså därför att komma från fett och ju raskare man går desto större del av energin kommer att utgöras av kolhydrater. Vid en raskare promenad kommer den relativa andelen av energiförbrukningen från just fettförbränning att minska, men den totala förbrukningen av fett minskar inte i omfattning utan kan till och med öka, beroende på hur snabbt man promenerar/springer. 

Det vara bra att komma ihåg att det viktigaste vid fett- och viktminskning är att göra av med mer energi än vad man får i sig. Om du äter samma mängd som du förbrukar kommer du inte att minska i vikt, även om träningen i sig är suverän för hälsan. Förslagsvis kan man minska intaget av sötsaker och snacks och eventuellt ta mindre portioner mat under hela dagen samtidigt som man motionerar. Har man ont om tid kan en kort och rask promenad förbränna lika mycket eller mer energi som en normal långsam promenad, och man kommer totalt sett under dagen behöva ta mer av fettreserverna och därmed minska i fettmassa. 

Det finns många sidor på internet för att ta reda på och jämföra energiåtgången vid olika intensiva aktiviteter. Förslagsvis på denna sida. Där kan man själv se hur kort och intensiv en promenad behöver vara för att i energiförbrukning motsvara en längre promenad. 

Här har redaktionen sammanställt några viktminskningstips som inte funkar, kanske något du också har erfarenhet av?

Vill passa på att heja på Hillevi Wahl som nu är uppe i 48 lopp detta år! Helt otroligt! Följ hennes resa här! 

Ha det så kul på träningen!