Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: pixabay.com

Brinner - en snabb och nyttig middag

Publicerat: 2016-01-15   |  Anna Malvina

Mitt träningsläger i Portugal går mot sitt slut! Jag har varit här i snart tre veckor och börjar känna mig ganska sliten! Att vara på träningsläger är mestadels härligt. Man går upp, äter, tränar, äter, tränar, äter och sover. Här slipper jag laga maten själv vilket är en skänk från ovan när man är så trött.

Ska jag vara ärlig lagar jag inte mat regelbundet hemma heller. Ofta är jag så trött att jag inte orkar. En vanlig räddning är att jag har färdigkokt pasta och ris i kylen som jag snabbt blandar ihop med några goda tillbehör och på vips har jag en måltid! 

Typiska måltider hemma hos mig:

  • Kall pasta, ost- och skinktärningar serverat med uppvärmda frysta grönsaker.
  • Uppvärmt ris blandat med majs och riven morot serverat med smaksatt crème fraiche. Extra gott blir det med bacon på!
  • Frukostmat!

Äta frukost till middag?

Ett uttryck jag allt oftare kommer i kontakt med är ”brinner” (från engelskans breakfast+dinner). Det innebär att man äter frukostmat till middag. Praktiskt, eller hur? Speciellt de dagar man kommer hem sent eller bara inte orkar laga mat. Till viss del är det många som kanske gjort det i juletider, när man äter risgrynsgröt på andra tider än enbart till frukost. Varierar man de livsmedel som dukas fram kan det kännas lite roligare! Med variation går det också att se till att man får i sig det man behöver.

Tips för att äta nyttig brinner

Pannkakor (pixabay.com)Man kan behöva tänka lite annorlunda vid mängderna än vid en vanlig frukost, eftersom de flesta av oss behöver mer energi till middagen. För att känna en härlig mättnad är ett tips att välja fullkornsbröd samt gärna ett matigt pålägg på mackan, exempelvis ägg, avokado, makrill eller keso. Har man lite tid kan man steka pannkakor, omelett eller kanske baka scones?! Dessutom kan det vara en idé att välja naturell yoghurt istället för fruktyoghurt samt blanda i nötter och frön i flingorna. Lägg gärna till några skivor tomat på mackan, skivat äpple till filtallriken och servera morotsstavar till för att få i dig mer frukt och grönt. Då ökar du chansen att få i dig de näringsämnen du behöver. 

Brinner för dig som tränar:
  • Se till att måltiden är tillräckligt stor för dina behov
  • Väj näringstäta livsmedel (exempelvis mejeriprodukter, fullkornsbröd, grönsaker, nötter)
  • Välj matiga pålägg på smörgåsen (goda förslag är ägg, avokado, makrill, keso)
  • Servera med grönsaker och frukt (exempelvis grönsaksstavar och/eller fruktbitar)

Mer än att det är praktiskt att äta frukostmat till middag är det dessutom ett billigt middagsalternativ! 

Mer:

Kan man äta frukost till middag

Frukostspecial: Lyxigt, vardagsgott och barnanpassat

Frukosttips till livsnjutaren

Lista: 6 smarta frukostar

Så planerar du veckans middagar

5 enkla middagstips att göra tillsammans med barnen