Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
frukost Bild: pixabay.com

Brinner - en snabb och nyttig middag

Publicerat: 2016-01-15   |  Anna Malvina

Mitt träningsläger i Portugal går mot sitt slut! Jag har varit här i snart tre veckor och börjar känna mig ganska sliten! Att vara på träningsläger är mestadels härligt. Man går upp, äter, tränar, äter, tränar, äter och sover. Här slipper jag laga maten själv vilket är en skänk från ovan när man är så trött.

Ska jag vara ärlig lagar jag inte mat regelbundet hemma heller. Ofta är jag så trött att jag inte orkar. En vanlig räddning är att jag har färdigkokt pasta och ris i kylen som jag snabbt blandar ihop med några goda tillbehör och på vips har jag en måltid! 

Typiska måltider hemma hos mig:

  • Kall pasta, ost- och skinktärningar serverat med uppvärmda frysta grönsaker.
  • Uppvärmt ris blandat med majs och riven morot serverat med smaksatt crème fraiche. Extra gott blir det med bacon på!
  • Frukostmat!

Äta frukost till middag?

Ett uttryck jag allt oftare kommer i kontakt med är ”brinner” (från engelskans breakfast+dinner). Det innebär att man äter frukostmat till middag. Praktiskt, eller hur? Speciellt de dagar man kommer hem sent eller bara inte orkar laga mat. Till viss del är det många som kanske gjort det i juletider, när man äter risgrynsgröt på andra tider än enbart till frukost. Varierar man de livsmedel som dukas fram kan det kännas lite roligare! Med variation går det också att se till att man får i sig det man behöver.

Tips för att äta nyttig brinner

Pannkakor (pixabay.com)Man kan behöva tänka lite annorlunda vid mängderna än vid en vanlig frukost, eftersom de flesta av oss behöver mer energi till middagen. För att känna en härlig mättnad är ett tips att välja fullkornsbröd samt gärna ett matigt pålägg på mackan, exempelvis ägg, avokado, makrill eller keso. Har man lite tid kan man steka pannkakor, omelett eller kanske baka scones?! Dessutom kan det vara en idé att välja naturell yoghurt istället för fruktyoghurt samt blanda i nötter och frön i flingorna. Lägg gärna till några skivor tomat på mackan, skivat äpple till filtallriken och servera morotsstavar till för att få i dig mer frukt och grönt. Då ökar du chansen att få i dig de näringsämnen du behöver. 

Brinner för dig som tränar:
  • Se till att måltiden är tillräckligt stor för dina behov
  • Väj näringstäta livsmedel (exempelvis mejeriprodukter, fullkornsbröd, grönsaker, nötter)
  • Välj matiga pålägg på smörgåsen (goda förslag är ägg, avokado, makrill, keso)
  • Servera med grönsaker och frukt (exempelvis grönsaksstavar och/eller fruktbitar)

Mer än att det är praktiskt att äta frukostmat till middag är det dessutom ett billigt middagsalternativ! 

Mer:

Kan man äta frukost till middag

Frukostspecial: Lyxigt, vardagsgott och barnanpassat

Frukosttips till livsnjutaren

Lista: 6 smarta frukostar

Så planerar du veckans middagar

5 enkla middagstips att göra tillsammans med barnen