Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Bild från Arla

Dagens viktigaste mål!

Publicerat: 2015-06-23   |  Anna Malvina Svennung

Många har kanske hört devisen att frukosten är dagens viktigaste mål? Om man tänkt träna på morgonen är frukosten extra viktig. Eftersom att kroppen har fastat en hel natt behöver man fylla på med energi för att hålla pulsen uppe på morgonkvisten. Prova gärna olika frukostar för att se vad som funkar bäst för dig!

Frukosten får gärna innehålla alla energikomponenter; alltså fett, protein och kolhydrater. Vid mer lågintensiv träning är fett kroppens främsta energikälla och det finns bland annat i feta mejeriprodukter, smörgåsfett, nötter och frön. Även protein är viktigt för att kroppen ska återhämta sig snabbt efter passet. Det finns i många livsmedel, såväl från växt- som djurriket, men extra rikligt finns det i bland annat mejeriprodukter, olika köttpålägg, sojaprodukter och ägg. När vi tränar hårt är kolhydrater kroppens främsta energikälla och livsmedel rika på kolhydrater som vi hittar på frukostbordet är bröd, flingor, gröt, frukt och för de som behöver lite extra energi även sötade mejeriprodukter och fruktjuicer. På världscupen i helgen var det just kolhydrater som jag fokuserade på att äta. Utomlands får man anpassa sig och byta ut havregrynsgröten mot cornflakes, mackor och annat gott!

Om man har svårt att äta på morgonen eller om man upplever att det är svårt att träna med en full mage kan man äta en mindre frukost före träning och se till att äta ett rejälare återhämtningsmål efter avslutat träningspass. En del tycker att det är enklare att dricka än att äta på morgonen och då kanske en mjölkdryck eller smoothie kan passa bra före träningen. Jag brukar vakna vrålhungrig och äter gärna upp till tre portioner havregrynsgröt och kanske en smörgås till. Då får jag i mig tillräckligt mycket energi och kolhydrater för att kunna träna hårt. Här kan du låta dig inspireras till att hitta nya smakkombinationer för din grötfrukost. 

Må gott!