Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
En stor frukost Bild: Bild från Arla

Dagens viktigaste mål!

Publicerat: 2015-06-23   |  Anna Malvina Svennung

Många har kanske hört devisen att frukosten är dagens viktigaste mål? Om man tänkt träna på morgonen är frukosten extra viktig. Eftersom att kroppen har fastat en hel natt behöver man fylla på med energi för att hålla pulsen uppe på morgonkvisten. Prova gärna olika frukostar för att se vad som funkar bäst för dig!

Frukosten får gärna innehålla alla energikomponenter; alltså fett, protein och kolhydrater. Vid mer lågintensiv träning är fett kroppens främsta energikälla och det finns bland annat i feta mejeriprodukter, smörgåsfett, nötter och frön. Även protein är viktigt för att kroppen ska återhämta sig snabbt efter passet. Det finns i många livsmedel, såväl från växt- som djurriket, men extra rikligt finns det i bland annat mejeriprodukter, olika köttpålägg, sojaprodukter och ägg. När vi tränar hårt är kolhydrater kroppens främsta energikälla och livsmedel rika på kolhydrater som vi hittar på frukostbordet är bröd, flingor, gröt, frukt och för de som behöver lite extra energi även sötade mejeriprodukter och fruktjuicer. På världscupen i helgen var det just kolhydrater som jag fokuserade på att äta. Utomlands får man anpassa sig och byta ut havregrynsgröten mot cornflakes, mackor och annat gott!

Om man har svårt att äta på morgonen eller om man upplever att det är svårt att träna med en full mage kan man äta en mindre frukost före träning och se till att äta ett rejälare återhämtningsmål efter avslutat träningspass. En del tycker att det är enklare att dricka än att äta på morgonen och då kanske en mjölkdryck eller smoothie kan passa bra före träningen. Jag brukar vakna vrålhungrig och äter gärna upp till tre portioner havregrynsgröt och kanske en smörgås till. Då får jag i mig tillräckligt mycket energi och kolhydrater för att kunna träna hårt. Här kan du låta dig inspireras till att hitta nya smakkombinationer för din grötfrukost. 

Må gott!