Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Foto Zoran Bezbradica

Uppladdning inför tävling

Publicerat: 2015-05-26   |  Anna Malvina Svennung
Kategori: Kost

Nu är det bara några få dagar kvar till EM i Polen. Vi flyger ner några dagar före tävlingarna startar att kolla läget, testa båten och förbereda oss på plats. Om vi reser längre sträckor kan man behöva åka flera dagar i förväg för att komma in i nya tidszoner och komma över jetlag.

För min del är det alltid viktigt att hålla på matrutiner och jag äter regelbundet - nästan som en klocka – med frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och mellanmål. Däremellan slinker ett eller eventuellt ett par återhämtningsmål ner också och samma sak gäller när jag reser. Eftersom att det kan vara svårt att förutse hur det blir med mat när man är på resande fot brukar jag ha med mig en matsäck när jag reser. När det är resor kopplade till tävlingar brukar jag vara extra noga för att inte gå tom på energi. En klar favoritmatsäck är pannkakor! De är goda att äta kalla och lätta att packa ner. Dessutom går de att variera med alla möjliga olika fyllningar! Titta här för mer tips.

Mer än pannkakor har jag annan mat i packningen. Man vet aldrig vad man hittar på tävlingsplatsen och om det finns bra mellanmål och återhämtningsmål, så det gäller att vara förberedd och planera så att man får det man behöver. 

När det blir lopp nära inpå varandra är det bra att äta och dricka direkt efter för att få en snabb återhämtning och därmed kunna prestera bra på nästföljande lopp. Därför har jag med mig bland annat vätskeersättning, marshmallows (snabbt, gott och väldigt lyxigt!), havregryn och sportdryck i bagaget - något som funkar bra för mig!