Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Trots att fibrerna inte tas upp av kroppen bidrar de med många hälsofördelar. Bild: Anna Malvina Svennung

Fibrer och deras fördelar

Publicerat: 2015-08-10   |  Anna Malvina Svennung

Hej igen!

I dag tänkte jag skriva några rader om fibrer och deras fördelar! Det har kanske inte jättemycket med träning att göra, mer än att fibrer är bra för alla – även för de som tränar.

Fibrer finns i vegetabiliska livsmedel och är, förenklat, växternas skelett. De smälts inte ner i kroppen, utan passerar mag- och tarmkanalen. Trots att de inte tas upp av kroppen bidrar de med många positiva effekter.

Man brukar göra en uppdelning mellan olösliga fibrer och lösliga fibrer. De olösliga fibrerna finns i bröd och spannmålsprodukter och ”håller igång” magen och motverkar förstoppning. De lösliga fibrerna finns framförallt i frukt, havre, grönsaker och baljväxter (bland annat bönor och linser). De reglerar blodsocker och kolesterolnivåerna i kroppen.

Rekommendationen är att vi ska få i oss cirka 25–30 gram fibrer varje dag och barn cirka 10 gram per dag. En bra tumregel för att komma upp i rekommendationen är att äta fem portioner frukt eller grönsaker om dagen, alltså fem om dan. Utöver att äta tillräckligt med frukt och grönt kan man välja fullkornsprodukter där de alternativen finns. Förslagsvis kan man göra havregrynsgröt med fiberhavregryn till frukost och välja fullkornspasta istället för vanlig pasta till lunch och middag. Det kan vara bra att veta att fibrer binder vatten, så om man planerar att öka sitt fiberintag kan det vara bra att komma ihåg att dricka lite extra.

Just före träning och tävling kan en del uppleva att de får magproblem om de ha mycket fibrer i magen. Vid de tillfällena kan man istället välja vanlig pasta och havregryn. Ett bra tips är att prova på träning vad som funkar så att man minskar risken att få magont på tävling!

Lycka till!!!