Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Pixabay

Förbättra konditionen med rödbetor!

Publicerat: 2015-11-06   |  Anna Malvina

Har Du hört talas om att en del dricker rödbetsjuice före tävling? Kanske har Du provat själv? Såväl motionärer som elitidrottare provar ibland olika livsmedel för att höja prestationen och just nu hör rödbetsjuice till en av favoriterna. Anledningen är att rödbetor innehåller nitrat som förbättrar uthålligheten vid träning. Andra livsmedel som innehåller nitrat är:

  • Spenat
  • Ruccola
  • Nässlor
  • Mangold 

Varför dessa grönsaker förbättrar prestationen

När nitratet i dessa livsmedel blandas med saliv och munnens bakterieflora omvandlas det till nitrit. I magsäckens sura miljö omvandlas det igen till den verksamma molekylen kväveoxid. Det är tack vare kväveoxiden som blodkärlen slappnar av och utvidgas vilket resulterar i dels sänkt blodtryck (hos friska) och dels i ökad blodgenomströmning.

Kväveoxiden påverkar dessutom muskelcellens kraftverk, mitokondrierna, så att de blir effektivare i sin syreförbrukning och alltså inte kräver lika mycket syre för att utföra samma jobb. Man får kort sagt minskad förbrukning av syre, vilket ju ger förbättrad uthållighet!

Hur mycket man ska äta för att få prestationshöjande effekt

Kroppen kan själv bilda kväveoxid och när man äter nitratrika grönsaker fyller man bara på den kroppsegna bufferten. I de flesta studier har man använt doser på ca 200 - 300 ml rödbetsjuice ca 2 timmar före träning. Om man vill ”buffra” kan man börja redan tre dagar före prestationen med att antingen dricka 500 ml rödbetsjuice eller äta tre rejäla portioner grönsaker.

Tips på en godare rödbetsdrink finns här, en litet godare variant är naturell rödbetsjuice som ju kan smaka lite ”jordigt” (i alla fall enligt min erfarenhet).

Skillnad på nitrat och nitrit

Nitrat finns i grönsakerna. Det vi gärna undviker är att hetta upp grönsaker ytterligare en gång, eftersom nitrat då kan omvandlas till nitrit. Även tarmbakterier och bakterier i saliven kan omvandla nitrat till nitrit. Betydelsen för hälsan av den omvandlingen är okänd. Dock har det konstaterats att människor som konsumerar mycket grönsaker, vare sig de är rika på nitrat eller inte, har en bättre hälsa än de som inte gör det.