Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Rödbetor Bild: Pixabay

Förbättra konditionen med rödbetor!

Publicerat: 2015-11-06   |  Anna Malvina

Har Du hört talas om att en del dricker rödbetsjuice före tävling? Kanske har Du provat själv? Såväl motionärer som elitidrottare provar ibland olika livsmedel för att höja prestationen och just nu hör rödbetsjuice till en av favoriterna. Anledningen är att rödbetor innehåller nitrat som förbättrar uthålligheten vid träning. Andra livsmedel som innehåller nitrat är:

  • Spenat
  • Ruccola
  • Nässlor
  • Mangold 

Varför dessa grönsaker förbättrar prestationen

När nitratet i dessa livsmedel blandas med saliv och munnens bakterieflora omvandlas det till nitrit. I magsäckens sura miljö omvandlas det igen till den verksamma molekylen kväveoxid. Det är tack vare kväveoxiden som blodkärlen slappnar av och utvidgas vilket resulterar i dels sänkt blodtryck (hos friska) och dels i ökad blodgenomströmning.

Kväveoxiden påverkar dessutom muskelcellens kraftverk, mitokondrierna, så att de blir effektivare i sin syreförbrukning och alltså inte kräver lika mycket syre för att utföra samma jobb. Man får kort sagt minskad förbrukning av syre, vilket ju ger förbättrad uthållighet!

Hur mycket man ska äta för att få prestationshöjande effekt

Kroppen kan själv bilda kväveoxid och när man äter nitratrika grönsaker fyller man bara på den kroppsegna bufferten. I de flesta studier har man använt doser på ca 200 - 300 ml rödbetsjuice ca 2 timmar före träning. Om man vill ”buffra” kan man börja redan tre dagar före prestationen med att antingen dricka 500 ml rödbetsjuice eller äta tre rejäla portioner grönsaker.

Tips på en godare rödbetsdrink finns här, en litet godare variant är naturell rödbetsjuice som ju kan smaka lite ”jordigt” (i alla fall enligt min erfarenhet).

Skillnad på nitrat och nitrit

Nitrat finns i grönsakerna. Det vi gärna undviker är att hetta upp grönsaker ytterligare en gång, eftersom nitrat då kan omvandlas till nitrit. Även tarmbakterier och bakterier i saliven kan omvandla nitrat till nitrit. Betydelsen för hälsan av den omvandlingen är okänd. Dock har det konstaterats att människor som konsumerar mycket grönsaker, vare sig de är rika på nitrat eller inte, har en bättre hälsa än de som inte gör det.