Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Glass Bild: Bild från Arla

Glass piggar upp träningen!

Publicerat: 2015-06-07   |  Anna Malvina Svennung

Tiden går otroligt fort och nu är vi redan i andra veckan i juni. Ni njuter väl av våra ljusa kvällar och att det är (aningen) varmare? Ibland kan det vara bra att påminna sig om att det faktiskt är sommar, även om värmen inte riktigt har kommit än. För egen del betyder det att jag äntligen kan ro på vatten i Sverige, och alltså inte behöver resa utomlands eller ro på roddmaskin inomhus. Ljuset ger också friheten att kunna dra ut på löptur utan pannlampa!

Ett annat stort plus med sommaren är att det har kommit en massa nya goda glassar i affärerna, vilket är ett härligt sommartecken. Glass ger verkligen guldkant i vardagen - och det kan till och med ge en guldkant efter träningspasset. Under tuffa träningsperioder kan jag pigga upp mig själv med en isglass efter ett träningspass. Självklart får det inte bli en vana då det innehåller en del socker (alltså sackaros), vilket ju inte är bra för tänderna, men ett hett tips för att kyla ned sig och variera återhämtningsmålet något. Det går förresten att själv frysa in saft och göra sin egen isglass, titta efter isglassformar på varuhusens köksavdelningar.

Kör hårt och njut!