Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Johnér Bildbyrå

Så håller du ditt skelett starkt

Publicerat: 2015-11-01   |  Anna Malvina Svennung

I november var jag, tillsammmans med ett gäng andra roddare, på plats några mil utanför Tjeckiska Prag för årets höstträningsläger. Det blir många timmars träning varje dag, mest rodd men även löpning och styrketräning. Det är suveränt för både konditionen och muskelstyrkan samt min mentala hälsa - jag älskar att träna!

Visste Du att även skelettet mår bra av träning? Studier visar faktiskt att träning där man bär sin egen vikt (tre till fem gånger i veckan) eller styrketräning (två till tre gånger i veckan) hjälper skelettet att bibehålla sin täthet. Även träning som löpning och hopp, där skelettet utsätts för stötar hjälper till att hålla skelettet hårt. Eftersom att varannan kvinna och var fjärde man riskerar att bli benskör och siffran verkar öka, så det finns skäl att prioritera motion i vardagen - allt från lugna promenader till hård träning.

Kalcium och protein ger starka ben

För att ge kroppen bästa förutsättningar för att hålla skelettet starkt är det bra att äta bra och då gärna livsmedel rika på kalcium. Det är i skelettet som nästan allt kroppens kalcium finns, faktiskt närmare 99 %. Utöver kalcium består även skelettet till stora delar av protein. Exempel på kalciumrika livsmedel är mejeriprodukter samt en del grönsaker, som exempelvis broccoli och spenat.

Tips på kalciumrik middag

En vrålgod måltid, som innehåller både mejeriprodukter och spenat, är pasta med rostad vitlök och karljohan creme fraiche. Mer än att den ger kroppen bra förutsättningar till att hålla skelettet hårt är det en måltid som är suverän att äta efter träning. Eftersom den innehåller både bra fullvärdigt protein och kolhydrater finns det mesta som behövs för att ge musklerna tillväxt och snabb återhämtning, förutsatt att man rör på sig såklart!

 

MER:

Har du starka ben?

Ortopeden: Så förebygger du benskörhet

Träna efter din ålder