Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
ben blodcirkulation svullnad Bild: Johnér Bildbyrå

Så håller du ditt skelett starkt

Publicerat: 2015-11-01   |  Anna Malvina Svennung

I november var jag, tillsammmans med ett gäng andra roddare, på plats några mil utanför Tjeckiska Prag för årets höstträningsläger. Det blir många timmars träning varje dag, mest rodd men även löpning och styrketräning. Det är suveränt för både konditionen och muskelstyrkan samt min mentala hälsa - jag älskar att träna!

Visste Du att även skelettet mår bra av träning? Studier visar faktiskt att träning där man bär sin egen vikt (tre till fem gånger i veckan) eller styrketräning (två till tre gånger i veckan) hjälper skelettet att bibehålla sin täthet. Även träning som löpning och hopp, där skelettet utsätts för stötar hjälper till att hålla skelettet hårt. Eftersom att varannan kvinna och var fjärde man riskerar att bli benskör och siffran verkar öka, så det finns skäl att prioritera motion i vardagen - allt från lugna promenader till hård träning.

Kalcium och protein ger starka ben

För att ge kroppen bästa förutsättningar för att hålla skelettet starkt är det bra att äta bra och då gärna livsmedel rika på kalcium. Det är i skelettet som nästan allt kroppens kalcium finns, faktiskt närmare 99 %. Utöver kalcium består även skelettet till stora delar av protein. Exempel på kalciumrika livsmedel är mejeriprodukter samt en del grönsaker, som exempelvis broccoli och spenat.

Tips på kalciumrik middag

En vrålgod måltid, som innehåller både mejeriprodukter och spenat, är pasta med rostad vitlök och karljohan creme fraiche. Mer än att den ger kroppen bra förutsättningar till att hålla skelettet hårt är det en måltid som är suverän att äta efter träning. Eftersom den innehåller både bra fullvärdigt protein och kolhydrater finns det mesta som behövs för att ge musklerna tillväxt och snabb återhämtning, förutsatt att man rör på sig såklart!

 

MER:

Har du starka ben?

Ortopeden: Så förebygger du benskörhet

Träna efter din ålder