Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Anna Malvina tränar marklyft Bild: Anna Malvina

Har Du starkt skelett?

Publicerat: 2015-09-25   |  Anna Malvina

Visste Du att skelettet mår bra av träning för att hålla sig i skick? Framförallt träning som ger stötar som exempelvis löpning och hopp. Även styrketräning bidrar till ett starkt skelett och tränar man styrketräning två till tre gånger i veckan hjälper man skelettet att bibehålla sin täthet visar studier. Samma effekt får man om man tre till fem gånger i veckan ägnar sig åt träning där man bär sin egen vikt. Det kanske kan vara en sporre för att prioritera träningen i vardagen – ditt skelettet behöver den!

Starkt skelett, kalcium och mjölk

Det är i just kelettet som nästan allt kroppens kalcium finns – hela 99%. Resterande 1% finns i blod och celler och behövs för att bland annat muskler, nerver och hormonbalans ska fungera. Utöver kalcium består även skelettet till stora delar av protein. 

Både bra protein och kalcium finns ju i mjölkprodukter. Att ta mjölkprodukter i anslutning till träning har även visat sig vara positivt för både återhämtning, inlagring av kolhydrater i musklerna och för muskeltillväxt. Jag brukar ta 2-3 dl lättmjölk efter träningen, tillsammans med något kolhydratrikt (exempelvis en banan och havregryn). En favorit just nu är dubbelmackor med kvarg och lite sylt – det är vrålgott och innehåller både bra protein och kolhydrater.

Tips!

Kan passa på att tipsa om bra tips som nutritionisten Petra Lundström och kanotisten Susanne Gunnarsson gav om mat vid träning - även de snackar lite om just skelett!