Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Anna Malvina

Har Du starkt skelett?

Publicerat: 2015-09-25   |  Anna Malvina

Visste Du att skelettet mår bra av träning för att hålla sig i skick? Framförallt träning som ger stötar som exempelvis löpning och hopp. Även styrketräning bidrar till ett starkt skelett och tränar man styrketräning två till tre gånger i veckan hjälper man skelettet att bibehålla sin täthet visar studier. Samma effekt får man om man tre till fem gånger i veckan ägnar sig åt träning där man bär sin egen vikt. Det kanske kan vara en sporre för att prioritera träningen i vardagen – ditt skelettet behöver den!

Starkt skelett, kalcium och mjölk

Det är i just kelettet som nästan allt kroppens kalcium finns – hela 99%. Resterande 1% finns i blod och celler och behövs för att bland annat muskler, nerver och hormonbalans ska fungera. Utöver kalcium består även skelettet till stora delar av protein. 

Både bra protein och kalcium finns ju i mjölkprodukter. Att ta mjölkprodukter i anslutning till träning har även visat sig vara positivt för både återhämtning, inlagring av kolhydrater i musklerna och för muskeltillväxt. Jag brukar ta 2-3 dl lättmjölk efter träningen, tillsammans med något kolhydratrikt (exempelvis en banan och havregryn). En favorit just nu är dubbelmackor med kvarg och lite sylt – det är vrålgott och innehåller både bra protein och kolhydrater.

Tips!

Kan passa på att tipsa om bra tips som nutritionisten Petra Lundström och kanotisten Susanne Gunnarsson gav om mat vid träning - även de snackar lite om just skelett!