Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Ett gäng tränar instruerade av pigg instruktör Bild: Sophie Texén

Hemma efter härlig träningsresa!

Publicerat: 2015-10-20   |  Anna Malvina

Efter en härlig och intensiv vecka i Portugal är jag nu åter på svensk mark. Veckan var jättekul och jag lärde känna många fantastiska människor! Bland andra de 18 tjejerna som vann sin resa genom Vardagspuls, ett gäng som minst sagt spred energi och värme till övriga resenärer. Mer än att vara social gillade jag de olika träningsformerna som erbjöds – framförallt dansen! För dem som inte har ekonomiska möjligheter att åka iväg på träningsresa finns andra alternativ, till exempel kan man fixa sin egen!

Ett gäng glada som reste till Portugal med Vardagspuls

Träning som en del av vardagen

Nu förbereder jag ett bloggevent som jag ska vara med i på torsdag där jag ska berätta om mig själv, min satsning och hur mitt liv är. Även om jag tycker att livet som elitidrottare är enkelt har jag under min viloperiod insett hur inrutat jag lever. När man tränar två pass per dag har man väldigt lite utrymme att vara spontan till exempel. Man har inte heller möjlighet att träna ”när andan faller på”, utan träningen gör man oavsett hur stor motivation man känner i stunden.

Tänk inte – bara gör!

Just det där att inte tänka, utan bara göra, tror jag kan vara ett tips till många som saknar träningsmotivation. Efter en lång arbetsdag kan det vara tufft att ta sig iväg till ett pass när man inte alls har någon lust och egentligen vill prioritera annat. Då kan det vara bra att man på förhand bestämt sig för att träna och sedan bara göra det. Precis som Nikes slogan: Just do it!