Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Anna Malvina

Hett tips: Ha bra rutiner!

Publicerat: 2015-06-15   |  Anna Malvina Svennung

I debatter om viktminskning pratas det ofta om rutiner och att de är viktiga för att åstadkomma resultat på vågen. Rutiner och vanor är superviktiga även i många andra sammanhang – inte minst när det gäller träning (vilket ju kan hjälpa till med både viktminskning och senare att hålla vikten).

Det är även rutiner som begreppet vardagsmotion handlar om – att man ska hitta rutiner för att regelbundet röra på sig i vardagen. Att det är en rutin vittnar ju ordet ”var dag” om. Rekommendationen för fysisk aktivitet hos vuxna ligger på 30 minuter dagligen och för barn på 60 minuter per dag. Vardagsmotionen kan varieras i det oändliga, så länge man rör på sig, alltså ALLT som inte involverar stillasittande. Ett exempel är, som ni säkert känner till, att alltid välja trappor istället för att ta rulltrappan eller hissen. Här finns några anledningar till varför vardagsmotionen är suveränt.

Bra rutiner underlättar också för att få ork till att träna och här är tre rutiner jag har:

  • Att försöka äta frukost på morgonen före träningen, vilket ger mer energi än att träna på helt tom mage.
  • Att ha en påse havregryn på jobbet, så kan man fixa lite gröt om man tänkt dra till gymmet på vägen hem.
  • Att ha ett fack i träningsväskan där man alltid har en banan eller någon annan frukt (även torkad), så att man har ett litet återhämtningsmål efter träningen. Dels kan det vara bra att får en snabb återhämtning och dels kan det kännas skönt att inte behöva åka hem tom i magen.

Utöver rutinen med regelbundna måltider är min favoritrutin är att lyssna på mindfulness första halvtimmen när jag är ute och springer - det ger mig harmoni. Sedan kan jag springa klart resten av passet med Carola och annan go’ schlager i öronen!