Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Väska med banan. Bild: Anna Malvina

Hett tips: Ha bra rutiner!

Publicerat: 2015-06-15   |  Anna Malvina Svennung

I debatter om viktminskning pratas det ofta om rutiner och att de är viktiga för att åstadkomma resultat på vågen. Rutiner och vanor är superviktiga även i många andra sammanhang – inte minst när det gäller träning (vilket ju kan hjälpa till med både viktminskning och senare att hålla vikten).

Det är även rutiner som begreppet vardagsmotion handlar om – att man ska hitta rutiner för att regelbundet röra på sig i vardagen. Att det är en rutin vittnar ju ordet ”var dag” om. Rekommendationen för fysisk aktivitet hos vuxna ligger på 30 minuter dagligen och för barn på 60 minuter per dag. Vardagsmotionen kan varieras i det oändliga, så länge man rör på sig, alltså ALLT som inte involverar stillasittande. Ett exempel är, som ni säkert känner till, att alltid välja trappor istället för att ta rulltrappan eller hissen. Här finns några anledningar till varför vardagsmotionen är suveränt.

Bra rutiner underlättar också för att få ork till att träna och här är tre rutiner jag har:

  • Att försöka äta frukost på morgonen före träningen, vilket ger mer energi än att träna på helt tom mage.
  • Att ha en påse havregryn på jobbet, så kan man fixa lite gröt om man tänkt dra till gymmet på vägen hem.
  • Att ha ett fack i träningsväskan där man alltid har en banan eller någon annan frukt (även torkad), så att man har ett litet återhämtningsmål efter träningen. Dels kan det vara bra att får en snabb återhämtning och dels kan det kännas skönt att inte behöva åka hem tom i magen.

Utöver rutinen med regelbundna måltider är min favoritrutin är att lyssna på mindfulness första halvtimmen när jag är ute och springer - det ger mig harmoni. Sedan kan jag springa klart resten av passet med Carola och annan go’ schlager i öronen!