Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Jag håller en förpackning keso! Bild: Anna Malvina

Hjälp musklerna att växa med Keso!

Publicerat: 2015-11-10   |  Anna Malvina

Efter ett par veckor på träningsläger i Tjeckien är jag åter hemma i Sverige någon vecka och passar då på att njuta av keso. På grund av att det säljs i praktiska burkar samt är späckat med fullvärdigt protein är det ett livsmedel jag nästan alltid har hemma.

Muskler växer av bra träning och bra mat

Många känner säkert till att vi behöver få i oss protein för att få muskeltillväxt. Det gäller ju såklart förutsatt att man tränar rätt och tillräckligt hårt för att musklerna faktiskt "vill" växa. Dessutom behöver vi ju också se till att äta tillräckligt mycket mat så att vi både orkar träna hårt och ger kroppen utrymme att använda proteinet till muskeltillväxt, annars går proteinet vi äter till energi istället för till muskeltillväxt.

För de flesta av oss är det ganska lätt att täcka våra proteinbehov, som ligger runt 0,8 - 2 gram protein per kilo kroppsvikt (om man väger 80 kg behöver man alltså 64 - 160 gram protein per dag). 1 liten burk keso på 250 gram innehåller ca 33 gram protein vilket är en bit på väg för att täcka behovet.

                                     Förslag på måltid med kese

Keso i återhämtningsmål, mellanmål och mat

Det som jag tycker är perfekt med keso är att man kan äta det till varm mat (som exempelvis pannkakor), till kall mat (på smörgåsen) och att det lätt ”piffar upp" en måltid.

Ett förslag på mellanmål varma quesadillas med kesofyllning. Annars, efter träningen, kan 1 dl keso tillsammans med 3 dl fruktkräm bli ett perfekt återhämtningsmål (det ger 12 gram protein och ca 50 gram kolhydrater). Gott, snabbt och laddat med protein!