Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Anna Malvina

Hjälp musklerna att växa med Keso!

Publicerat: 2015-11-10   |  Anna Malvina

Efter ett par veckor på träningsläger i Tjeckien är jag åter hemma i Sverige någon vecka och passar då på att njuta av keso. På grund av att det säljs i praktiska burkar samt är späckat med fullvärdigt protein är det ett livsmedel jag nästan alltid har hemma.

Muskler växer av bra träning och bra mat

Många känner säkert till att vi behöver få i oss protein för att få muskeltillväxt. Det gäller ju såklart förutsatt att man tränar rätt och tillräckligt hårt för att musklerna faktiskt "vill" växa. Dessutom behöver vi ju också se till att äta tillräckligt mycket mat så att vi både orkar träna hårt och ger kroppen utrymme att använda proteinet till muskeltillväxt, annars går proteinet vi äter till energi istället för till muskeltillväxt.

För de flesta av oss är det ganska lätt att täcka våra proteinbehov, som ligger runt 0,8 - 2 gram protein per kilo kroppsvikt (om man väger 80 kg behöver man alltså 64 - 160 gram protein per dag). 1 liten burk keso på 250 gram innehåller ca 33 gram protein vilket är en bit på väg för att täcka behovet.

                                     Förslag på måltid med kese

Keso i återhämtningsmål, mellanmål och mat

Det som jag tycker är perfekt med keso är att man kan äta det till varm mat (som exempelvis pannkakor), till kall mat (på smörgåsen) och att det lätt ”piffar upp" en måltid.

Ett förslag på mellanmål varma quesadillas med kesofyllning. Annars, efter träningen, kan 1 dl keso tillsammans med 3 dl fruktkräm bli ett perfekt återhämtningsmål (det ger 12 gram protein och ca 50 gram kolhydrater). Gott, snabbt och laddat med protein!