Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Träningsredskap Bild: pixabay.com

Hur man får träningsresultat!

Publicerat: 2015-11-26   |  Anna Malvina

Igår var jag i Stockholm och spelade in en sekvens som ska vara med i träningspodden om ca en månad. Det var jättekul och dessutom inspirerande att träffa Lovisa ”Lofsan” Sandström som leder podden.

Vi pratade bland annat om vad man ska äta vid träning och för prestation. Det skiljer sig säkert mellan individer, men jag tror att de främsta utvecklingsfaktorerna är att:

  • Äta tillräckligt så att man orkar träna.
  • Äta vid rätt tillfälle – både före och efter träningen.
  • Träna tillräckligt ofta och hårt så att du utvecklas.
  • Vila tillräckligt.

Om att äta rätt

Just att äta ”rätt” är ju är ganska diffust! Vad som känns rätt för en individ kanske känns fel för en annan. En tumregel som jag brukar använda mig av är att äta tillräckligt med kolhydrater för att orka träna samt att försöka äta något proteinrikt vid varje måltid. Det är ju helt i linje med tallriksmodellen! En av mina favoritmåltider före träning just nu är grova smörgåsar med makrill och banan (!) Det låter kanske som en konstig kombination, men jag lovar att det är jättegott! Dessutom innehåller det en del kolhydrater, bra fetter och fullvärdigt protein!

Även tidpunkten när man äter påverkar träningsresultatet - både att man äter före träning så att man orkar träna och att man äter efter träning så att kroppen kan reparera sig. Ett tips är att äta en allsidig måltid 2-4 timmar före passet, exempelvis en pastasallad. Dessutom se till att få i sig vätska efter träningen och ett återhämtningsmål, exempelvis en drickyoghurt och en banan.

Välj lagom nivå på just din träning

För att förbättra sina resultat behöver man ju också se till att träna bra och våga träna lite hårdare ibland, så att kroppen anpassar sig till hårdare tag. Samtidigt ska man komma ihåg att all form av rörelse är bra för hälsan – en tio minuters promenad är bättre än ingen alls. Träning är förresten även bra för den mentala hälsan och bättre mot depression än medicin