Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: pixabay.com

Hur man får träningsresultat!

Publicerat: 2015-11-26   |  Anna Malvina

Igår var jag i Stockholm och spelade in en sekvens som ska vara med i träningspodden om ca en månad. Det var jättekul och dessutom inspirerande att träffa Lovisa ”Lofsan” Sandström som leder podden.

Vi pratade bland annat om vad man ska äta vid träning och för prestation. Det skiljer sig säkert mellan individer, men jag tror att de främsta utvecklingsfaktorerna är att:

  • Äta tillräckligt så att man orkar träna.
  • Äta vid rätt tillfälle – både före och efter träningen.
  • Träna tillräckligt ofta och hårt så att du utvecklas.
  • Vila tillräckligt.

Om att äta rätt

Just att äta ”rätt” är ju är ganska diffust! Vad som känns rätt för en individ kanske känns fel för en annan. En tumregel som jag brukar använda mig av är att äta tillräckligt med kolhydrater för att orka träna samt att försöka äta något proteinrikt vid varje måltid. Det är ju helt i linje med tallriksmodellen! En av mina favoritmåltider före träning just nu är grova smörgåsar med makrill och banan (!) Det låter kanske som en konstig kombination, men jag lovar att det är jättegott! Dessutom innehåller det en del kolhydrater, bra fetter och fullvärdigt protein!

Även tidpunkten när man äter påverkar träningsresultatet - både att man äter före träning så att man orkar träna och att man äter efter träning så att kroppen kan reparera sig. Ett tips är att äta en allsidig måltid 2-4 timmar före passet, exempelvis en pastasallad. Dessutom se till att få i sig vätska efter träningen och ett återhämtningsmål, exempelvis en drickyoghurt och en banan.

Välj lagom nivå på just din träning

För att förbättra sina resultat behöver man ju också se till att träna bra och våga träna lite hårdare ibland, så att kroppen anpassar sig till hårdare tag. Samtidigt ska man komma ihåg att all form av rörelse är bra för hälsan – en tio minuters promenad är bättre än ingen alls. Träning är förresten även bra för den mentala hälsan och bättre mot depression än medicin