Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Energi! Bild: Foto från Arla

Hur mycket ska man äta när man tränar?

Publicerat: 2015-06-04   |  Anna Malvina Svennung
Kategori: Kost

En fråga jag ofta får är hur mycket jag äter. Med tanke på att jag tränar ca 11 pass i veckan är det en intressant fråga med ett enkelt svar; väldigt mycket. Men oavsett vilken ambitionsnivå man har är det superviktigt att få i sig tillräckligt med energi är för att orka träna.

Hur mycket energi (alltså hur många kalorier) man behöver är individuellt och beror på många olika faktorer; bland annat ålder, kön, kroppsammansättning (alltså hur mycket muskelmassa man har), aktivitetsnivå och den intensitet man håller på träningen. Ju mer och hårdare träning – desto mer energi behöver man fylla på. Här är några tips på hur man kan äta före träning.

Innan man börjar tänka på hur mycket energi det går åt till just träningen bör man se till att man täcker sina basala energibehov (även kallat BMR). Det är den mängd kalorier som kroppen gör av med i vila och  det man behöver för att bara finnas till. Utöver det behöver man se till att man täcker den energi som går åt till att bryta ner maten (även kallat matens termogena effekt) samt den mängd energi som går åt till att utföra dagliga sysslor. Exempelvis som att gå upp ur sängen, jobba/plugga eller laga mat.

När man täckt dessa behov kan man fundera på hur mycket som går åt till att träna! Här spelar naturligtvis passets längd och intensitet stor roll hur mycket energi som behövs. På livsmedelsverkgets hemsida finns lite mer info på hur rekommendationerna ser ut, titta på www.livsmedelsverket.se. Tillräckligt med energi ger ju bra förutsättningar för att orka träna hårt.

Man kan orka ta sig igenom både en arbetsdag och ett träningspass med för lite energi, men risken är stor att det drabbar ens välbefinnande och återhämtning efter träningen. På sikt kan ett energiunderskott leda till försämrat immunförsvar och skador. Själv brukar jag känna mig både gladare och mer motiverad att träna hårt om jag har ätit tillräckligt, något kanske även du kan känna igen dig i?!

Lycka till!!!