Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Anna Malvina

If there's a will – there's a way!

Publicerat: 2015-06-12   |  Anna Malvina Svennung

Hua! Just nu är jag inne i en riktigt tuff träningsperiod med uppladdning inför årets andra världscup, som sammanfaller med midsommarafton. När mina vänner på hemmaplan dansar runt stången och njuter av sill, färskpotatis och gräddfil står jag på startlinjen i min singel. Där möter jag världseliten, så det gäller att vara ordentligt förberedd. Träningspassen nu veckan före är fulla av mjölksyra och andnöd (det känns i alla fall som det) och timmarna mellan passen tillbringar jag helst i soffan eller med någon lågintensiv aktivitet för att återhämta mig på bästa sätt. Det är självklart jätteviktigt att förbereda sig på bästa sätt veckan före en tävling, men grunden är ju redan lagd. Den lade jag i vintras under otaliga timmar på roddmaskinen, i löpspåret och i gymmet. Det gäller att vara konsekvent, för det går inte att göra några få punktinsatser och tro att det ska ge resultat.

Det samma gäller med mat vid träning. Man måste vara konsekvent för att få resultat. Oavsett om man tillhör de som vill öka muskelmassan, de som vill minska fettmassan eller de som vill träna för att må bra. Rutiner och ihärdighet är jätteviktigt för resultat, även om man såklart kan få snabba resultat i vissa sammanhang också.

För att få resultat är det såklart viktigt att både träna och vila tillräckligt, samt att äta bra. En jättebra början är att äta frukost, lunch och middag och sedan ett eller ett par mellanmål. Tränar man mer än ett pass om dagen är det också suveränt om man kan ta ett återhämtningsmål direkt efter passet – för att säkerställa bra återhämtning inför kommande pass. En favorit i mitt hushåll är en (eller två…) bananer tillsammans med Arlas protein mjölkdryck! Den är supergod! Jag har provat smakerna blåbär och vanilj och vanilj är en klar favorit. Mer än proppad på protein (en halv flaska räcker för att täcka rekommendationen på ca 10 till 15 gram protein efter träning) är den praktisk att ta med sig i träningsväskan. Läs mer om den här!

Kör hårt och lycka till!