Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Koffein går att använda som prestationshöjande medel. Bild: Arla

Koffein vid träning!?

Publicerat: 2015-07-10   |  Anna Malvina Svennung

Såväl motionärer som elitidrottare provar ibland olika livsmedel för att höja prestationen, bland annat använder en del koffein före tävling och träning av den anledningen. För några år sedan var koffein omtalat på grund av att det var klassat som doping (enligt World Anti-Doping Agency, WADA), men sedan 2004 är det tillåtet att använda för såväl elitidrottare som motionärer.
 
Koffein finns naturligt i kosten i bland annat kaffe, te, cola och choklad. Per portion ligger mängden på ca 30 mg till 200 mg. För att få en prestationshöjande effekt verkar den optimala doseringen vara 1 - 6 mg/kg kroppsvikt, alltså totalt mellan ca 50-500 mg. Även små mängder koffein kan alltså påverka prestationen. Viktigt att komma ihåg är att det inte verkar som att ”ju mer desto bättre” - så överdosera inte!
 
För att få bäst effekt ska man ta koffeinet lite mer än en timme före prestation, men det kan finnas fördelar att ta det vid slutet av ett träningspass för att minska den trötthet som träningen orsakar.
 
Innan man provar koffein kan det vara bra att komma ihåg att en del påverkas negativt av höga doser. Biverkningar som till exempel skakningar och magproblem förekommer, så prova hemma innan Du provar på tävling!
 
Koffein i livsmedel:
En burk cola, 33 centiliter: ca 50 mg.
En kopp kaffe: ca 50 - 150 mg.
En kopp te: ca 30 mg.
Varm choklad: ca 5 - 10 mg.
 
Här finns mer att läsa om kaffe, som enligt mig är världens godaste dryck!