Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Anna Malvina

Mat före träning!

Publicerat: 2015-07-03   |  Mat- och träningsbloggen
Kategori: Kost

Uppladdning – det här behöver din kropp

En fundering jag titt som tätt möts av är hur mycket ska man äta före träning? Det är en jättebra fråga och det kan vara lite klurigt att veta hur mycket man ska äta. För egen del undviker jag att börja ett träningspass proppmätt eftersom jag tycker att det stör när jag ror. Men det är individuellt hur man upplever att det går att träna med mat i magen! 

Hur mycket man ska äta beror även på många andra faktorer, bland annat hur gammal man är, om man är kvinna eller man, vilken kroppssammansättning man har, vilken form av aktivitet man ska göra och vilken intensitet man håller. Ju hårdare träning desto mer energi kommer att behövas!

Vad ska man äta då? Generellt kan man säga att passets karaktär avgör vad som är bäst att äta – ju intensivare desto mer kolhydrater kommer kroppen att använda. Om passet är lugnare, typ lugn löpning, blir det alltså mindre viktigt med kolhydrater och om passet är högintensivt blir kolhydrater viktigare.

En del kan tycka att det är obehagligt att äta mycket fibrer och där får man själv känna efter och utvärdera hur man upplever att det går att träna efter exempelvis fiberhavregryn och fiberrika frukter och grönsaker.

Hur nära inpå träningspasset ska man äta? Det är individuellt hur nära inpå ett träninspass man kan äta, men att äta en måltid ca 3 timmar före träning är ett bra riktmärke så att kroppen hinner smälta maten före aktiviteten. Ibland kan ett glas mjölk och en frukt vara gott att ta en timme före passet.

Mellanmål före jägarvilan

Bra att komma ihåg är att oavsett om man tränar för att kunna äta mer, eller äter för att kunna träna, är det viktigt att få i sig tillräckligt med energi så att man orkar!

Ha det gott!

MER

Dietisten svarar på tittarfrågor om mat och träning

Superbäret efter träningen

Gott efter träningspasset

Sportdryck under träningen?

Mellis före jägarvilan

Det viktiga proteinet – ät det här för maximal effekt

Dagens viktigaste mål

Bästa mellanmålet

Därför är det så viktigt med frukost