Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Anna Malvina

Mellanmål vid skolstart!

Publicerat: 2015-08-18   |  Mat- och träningsbloggen

Nu har de flesta skolor börjat för terminen och jag tänkte slå ett slag för mellanmålet! Det är ju inte bara skolan som börjar, många kvällsaktiviteter såsom olika idrotter drar också igång nu. Det gäller ju i och för sig inte bara för barn och ungdomar utan även för oss vuxna. För egen del älskar jag föreningslivet och utan min roddförening vet jag inte vad jag skulle ta mig till, den utgör en jätteviktig del av mitt sociala liv. Speciellt under tunga träningsperioder är det härligt att få stöd från alla föreningsmedlemmar.

Mellanmål före träningen

Många åker direkt från skola och jobb till träningen och det kan vara lite klurigt att få till ett bra mellanmål. Eftersom att det kan ha gått ganska många timmar sedan lunchen kan det vara på sin plats med ett mellanmål. Dels för att orka ta sig igenom passet och dels för att hålla humöret uppe! Här finns en massa bra läsning om mellanmål för både barn och vuxna.

Min erfarenhet är att det går lättare att träna om man har energi i magen och att passet blir mycket roligare. För mig är det extra viktigt nu veckan före VM drar igång, det gäller att vara på tå varje träningspass för att få ut så mycket som möjligt.

Ett både gott och enkelt tips är att göra en dubbelmacka av två rostade bröd, keso och ett äpple. Det blir en matig smörgås som ger både kolhydrater och protein!

Må gott!