Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
En smörgås med keso och äpple Bild: Anna Malvina

Mellanmål vid skolstart!

Publicerat: 2015-08-18   |  Anna Malvina Svennung

Nu har de flesta skolor börjat för terminen och jag tänkte slå ett slag för mellanmålet! Det är ju inte bara skolan som börjar, många kvällsaktiviteter såsom olika idrotter drar också igång nu. Det gäller ju i och för sig inte bara för barn och ungdomar utan även för oss vuxna. För egen del älskar jag föreningslivet och utan min roddförening vet jag inte vad jag skulle ta mig till, den utgör en jätteviktig del av mitt sociala liv. Speciellt under tunga träningsperioder är det härligt att få stöd från alla föreningsmedlemmar.

Mellanmål före träningen

Många åker direkt från skola och jobb till träningen och det kan vara lite klurigt att få till ett bra mellanmål. Eftersom att det kan ha gått ganska många timmar sedan lunchen kan det vara på sin plats med ett mellanmål. Dels för att orka ta sig igenom passet och dels för att hålla humöret uppe! Här finns en massa bra läsning om mellanmål för både barn och vuxna.

Min erfarenhet är att det går lättare att träna om man har energi i magen och att passet blir mycket roligare. För mig är det extra viktigt nu veckan före VM drar igång, det gäller att vara på tå varje träningspass för att få ut så mycket som möjligt.

Ett både gott och enkelt tips är att göra en dubbelmacka av två rostade bröd, keso och ett äpple. Det blir en matig smörgås som ger både kolhydrater och protein!

Må gott!