Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Prispallen på Nordiska Mästerskapen Bild: Anna Malvina

Mjölksyra i magen!

Publicerat: 2015-06-30   |  Anna Malvina Svennung

I helgen var jag och tävlade på Nordiska mästerskapen alldeles utanför Oslo. Det var bara en vecka efter att jag varit på världscup i Italien där jag gjorde fyra maxlopp. Jag hann knappt komma hem innan jag skulle iväg igen! För att ge kroppen de bästa förutsättningarna till bra återhämtning såg jag till att lägga mig i tid om kvällarna, träna stor mängd lågintensiv träning för att skynda på återhämtningen (cykla till träningen är perfekt för det!) samt dricka och äta regelbundet och bra. Lagom till att loppen började i lördags hade jag klarat av att återhämta mig såpass att jag kunde gå på riktigt hårt. Dessutom var jag laddad att ge allt!

Loppen gick riktigt bra och jag vann! Nu kan jag titulera min nordisk mästare i singelsculler vilket känns fantastiskt. Alltså snacka om att det blev en vecka full av uppladdningar och urladdningar.

Något jag ofta upplever under tävling och hård träning är magkramp. Det känns nästan som att mjölksyra som tar sig ut från musklerna och in i magen. Min tränare och jag brukar kalla det för ”tävlingsmage” och krampen kan ibland hålla i även efter tävlingen. För att bota den brukar jag äta regelbundet och vila, vilket jag kunde göra på bilresan hem.