Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Morgonträning på stilla vatten. Bild: Anna Malvina

Morgonträning

Publicerat: 2015-07-06   |  Anna Malvina Svennung

Nu är det bara fem dagar kvar tills det är dags för årets sista världscup! Jag är superladdad! Dessutom är jag extremt ”nedtränad” och ser fram emot lite lugnare träning nu innan loppen drar igång. Jag tränar ju två pass om dagen året runt, med en vilodag i veckan samt några veckor på hösten när jag tar det lite lugnare. Det är tur att jag föddes med myror i baken, annars hade det varit tufft att orka! :D

För er som är lite morgontrötta och har svårt att träna på morgonen finns några bra tips här! Min man tillhör den kategorin och han har en ganska lång startsträcka på morgonen innan han har lust att ta sig för saker. Jag bad honom testa ”mint-knepet” och alltså ta en minttablett innan han går upp ur sängen för att väcka upp hans smaklökar och därmed ”dra igång” även andra sinnen. Otroligt nog funkade det! Inte för att han fick massa energi, men han kom på andra tankar än att just somna om.

Sedan äter vi frukost. Medan jag lassar i mig kolhydrater väljer han en något mer standardiserad frukost och sedan brukar det ta någon timme innan även han är fit for fight.

Oavsett om man är en morgonmänniska eller inte kan det vara skönt att träna på morgonen. Dels för att  man har hela dagen framför sig och dels för att det är så vackert ute på morgonen. Så här års är det också skönt att komma ut innan solen kommit upp, även om den är härlig kan det blir lite för varmt när kroppen väl kommer igång.

Ha det så kul på träningen!