Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Rotfruktssoppa med en klick krämig oströra och smörgåsar! Bild: Arla

Närodlade rotsaker till middag

Publicerat: 2015-11-24   |  Anna Malvina

Efter en vecka på Fuerteventura tillsammans den kommande tilltänkta OS-truppen är jag hemma i Sverige igen. Här riktigt slås jag av hur fort mörkret och kylan kom. Nu är det pannlampa och reflexväst som gäller vid kvällslöpningen och även ett tjockare lager kläder.

Det är ju så här års man kan passa på att njuta av några av våra närodlade grönsaker. Bland annat purjolök, potatis, rödkål, morot och lök – samtliga givna ingredienser i goda rotfruktssoppor! Det är ju just nu som dessa råvaror smakar bäst, har bra priser och dessutom är det ett plus för miljön att äta svenska varor.

Förhöj smaken med goda tillbehör

En sopp-måltid kan kännas mer mättande om man äter en, eller ett par, smörgåsar till soppan. Då ökar man dessutom kolhydratinnehållet i måltiden, vilket passar om man tränar mycket. Är det istället proteininnehållet man vill öka kan en klick kvarg, gärna blandad med en god riven ost, passa perfekt. 

Tips på hur ska göra för att välja näringriktiga bröd finns här