Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Anna Malvina håller upp en burk keso. Bild: Anna Malvina

Nödproviant!

Publicerat: 2015-10-06   |  Anna Malvina
Nu är det bara en ynka vecka kvar på min tre veckors viloperiod och jag har fullt upp med att träffa nära och kära. När säsongen drar igång sedan blir det svårt att hinna med sådant - dels för att jag tränar så mycket att jag tidsmässigt inte hinner och dels för att jag efter träningen inte har någon energi kvar till att vara social.

Träningens baksida

Att inte orka vara social måste jag säga är träningens baksida. Titt som tätt händer det att jag ligger i fosterställning i soffan av utmattning eftersom att all energi går till träningen. Jag vill till OS och då kostar det. Av den anledningen brukar jag sällan laga långkok, utan oftast blir det något som går snabbt att göra.

Snabbmat

En räddning i många lägen för mig är keson (kanske i alltför många lägen om du frågar min man). Jag brukar blanda kokt potatis eller pasta med en rejäl klick keso, lite rödlök och spenat eller broccoli och och kryddor vips har man skapat en snabb och näringsriktig måltid. Jag brukar krydda rejält för att få lite olika smakkombinationer. Keso går även utmärkt att äta till frukost, vilket min kollega Sofia skriver om här

Nyttigt!

Keson är full med fullvärdigt protein och innehåller dessutom en hel del kalcium och relativt lite fett så det kan lätt klassas som "nyttig" mat. Fler tips på vad man kan göra med keso finns här!
.
Nästa vecka drar jag iväg med Vardagspuls och Springtime travel till Portugal för en veckas träningsläger. Det ser jag jättemycket fram emot! Det blir en lugn start på nästa roddsäsong som drar igång veckan efter.