Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Anna Malvina

Öka i vikt?

Publicerat: 2015-08-28   |  Anna Malvina

VM drar igång på söndag och jag är superladdad! Det är varmt i Frankrike så jag ser till att hålla mig i skuggan så mycket det går. Jag tränar två kortare pass o dagen fulla med kvalitet samt vilar och äter bra däremellan.

Att äta bra är ju viktigt för oss alla! Ofta handlar just ätandet om att minska i vikt, men för några veckor sedan fick jag en fråga som handlade om hur man ska göra om man vill gå upp i vikt.

Hur går man upp i vikt?

Vi är alla olika och har olika kroppar och energibehov. En del behöver äta mer än andra för att hålla en vikt, framförallt de som är ”högenergiförbrukare”. Dit räknas de som gör av med mycket energi på grund av att man växer, ammar eller idrottar mycket. De behöver alltså äta mycket för att bara finnas till och sköta vardagliga sysslor. För att sedan träna, eller till och med lägga på sig vikt, kan de behöva äta riktigt stora mängder!

Ett första tips är att börja äta mer, vilket kan vara svårt om inte aptiten finns. Då finns några små ”knep” för att ta till för få i sig mer energi. Dels är det att vara noggrann med att äta frukost, lunch och middag varje dag och inte skippa någon av måltiderna. Man kan välja att dricka mjölk istället för vatten och använda tillbehör som ketchup, såser och salladsdressing för att få upp energimängden (olja och vinäger är ett bra alternativ).

Dessutom kan det vara bra att se till att äta mellanmål mellan måltiderna. Förslagsvis i form av en frukt och ett glas mjölk, eller en eller ett par smörgåsar med pålägg. Smörgåsar är också ganska smidiga att ha med i väskan, vilket även små färdiga mål som risifrutti, muslibars eller små yoghurtförpackningar är. Ett liknande mellanmål vore också bra att ta precis före man går och lägger sig - en kvällsmacka helt enkelt! Här finns intressant information om just energi i mat som kanske kan ge lite mer förståelse. 

Öka i muskelmassa?

Om det är så att man vill öka i muskelmassa skulle det även vara bra att styrketräna ett par gånger i veckan och dessutom se till att äta mellanmål både före och direkt efter träning, för att optimera återhämtning och träningseffekt. Även där passar en smörgås eller en frukt och ett glas mjölk perfekt. 

Till en början kan det vara lite jobbigt att alltid se till att ha mat nära till hands, men min erfarenhet säger att det är en vanesak och att det går att komma in i det!

Lycka till!