Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Foto på en våg Bild: Anna Malvina

Öka i vikt?

Publicerat: 2015-08-28   |  Anna Malvina

VM drar igång på söndag och jag är superladdad! Det är varmt i Frankrike så jag ser till att hålla mig i skuggan så mycket det går. Jag tränar två kortare pass o dagen fulla med kvalitet samt vilar och äter bra däremellan.

Att äta bra är ju viktigt för oss alla! Ofta handlar just ätandet om att minska i vikt, men för några veckor sedan fick jag en fråga som handlade om hur man ska göra om man vill gå upp i vikt.

Hur går man upp i vikt?

Vi är alla olika och har olika kroppar och energibehov. En del behöver äta mer än andra för att hålla en vikt, framförallt de som är ”högenergiförbrukare”. Dit räknas de som gör av med mycket energi på grund av att man växer, ammar eller idrottar mycket. De behöver alltså äta mycket för att bara finnas till och sköta vardagliga sysslor. För att sedan träna, eller till och med lägga på sig vikt, kan de behöva äta riktigt stora mängder!

Ett första tips är att börja äta mer, vilket kan vara svårt om inte aptiten finns. Då finns några små ”knep” för att ta till för få i sig mer energi. Dels är det att vara noggrann med att äta frukost, lunch och middag varje dag och inte skippa någon av måltiderna. Man kan välja att dricka mjölk istället för vatten och använda tillbehör som ketchup, såser och salladsdressing för att få upp energimängden (olja och vinäger är ett bra alternativ).

Dessutom kan det vara bra att se till att äta mellanmål mellan måltiderna. Förslagsvis i form av en frukt och ett glas mjölk, eller en eller ett par smörgåsar med pålägg. Smörgåsar är också ganska smidiga att ha med i väskan, vilket även små färdiga mål som risifrutti, muslibars eller små yoghurtförpackningar är. Ett liknande mellanmål vore också bra att ta precis före man går och lägger sig - en kvällsmacka helt enkelt! Här finns intressant information om just energi i mat som kanske kan ge lite mer förståelse. 

Öka i muskelmassa?

Om det är så att man vill öka i muskelmassa skulle det även vara bra att styrketräna ett par gånger i veckan och dessutom se till att äta mellanmål både före och direkt efter träning, för att optimera återhämtning och träningseffekt. Även där passar en smörgås eller en frukt och ett glas mjölk perfekt. 

Till en början kan det vara lite jobbigt att alltid se till att ha mat nära till hands, men min erfarenhet säger att det är en vanesak och att det går att komma in i det!

Lycka till!