Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: pixabay.com

Ökad prestation med kosttillskott?

Publicerat: 2015-11-20   |  Anna Malvina

Ofta får jag frågan om man behöver ta kosttillskott eller inte. Som ofta när det kommer till svar på matfrågor går det inte att bara säga ”ja” eller ”nej” utan att se till varje individs specifika behov. Samtidigt räcker vanlig mat i de flesta fall för att man ska få i sig de vitaminer och mineraler man behöver - förutsatt att man äter:

  • Varierat
  • Allsidigt
  • Tillräckligt

En bra utgångspunkt när man ska utvärdera om man behöver kosttillskott är att titta på vad rekommendationerna säger

Kosttillskott är komplement till maten

Det finns olika typer av tillskott men med just kosttillskott menar man oftast vitamin- och mineralpreparat som kan intas som komplement till den vanliga kosten. Oftast innehåller inte de några farligt höga doser så länge man följer anvisningarna på paketet.

Kosttillskott för att optimera prestation?

Vissa grupper löper större risk än andra att få brister, till exempel skulle många unga kvinnor behöva få i sig mer järn och många barn och äldre mer D-vitamin. Dessutom kan gravida och ammande behöva tillskott av folsyra och veganer behöva tillskott av vitamin B12. Andra grupper som kan utveckla brist på något ämne kan vara de som ensidigt och ovarierat eller följer någon diet.

Även de som tränar mycket kan ha större behov än andra, men eftersom de oftast äter mer än andra brukar de därför täcka sina behov. Typexempel på vissa idrottssgrenar där vissa behov är större än hos allmänheten kan vara hos kontaktidrotter. Där kan det finnas ett ökat behov av järn om man får mycket sår på kroppen. Ett ökat järnbehov kan även löpare ha, där de röda blodkropparna kan slås sönder av löpningens stötar. En del idrottare som kämpar med att hålla vikten nere kan också löpa större risk för brister för att de helt enkelt äter för lite.

Andra typer av tillskott

Man pratar även om ”energitillskott” vilket är tillskott som framförallt innehåller en stor mängd kolhydrater, som exempelvis sportdryck och energikakor. Det är ett lätt och praktiskt sätt att få i sig energi, men som man ju inte ska byta ut sin vanliga mat mot eftersom den sällan innehåller varken vitaminer, mineraler eller fibrer.

Dessutom finns ”ergogena tillskott” som ofta innehåller större mängder av näringsämnen eller andra födoämnessubstanser. Till exempel vitamin- och mineralpreparat som innehåller mellan 150% upp till 1000% av dagsbehovet. Till denna grupp räknas också ämnen som inte är varken vitaminer- eller mineraler; exempelvis gingseng, koffein eller kreatin. Alltså ämnen som vi inte behöver, men som i vissa fall tros ge en prestationsökande effekt.

I djungeln av olika tillskott kan det kännas svårt att veta vad man behöver och inte behöver! Jag hoppas att detta hjälpte er att reda ut begreppen lite!

Läs mer om att D-vitamindosen fördubblas i mjölkprodukter!