Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Anna Malvina

Protein, protein, protein...

Publicerat: 2015-08-04   |  Anna Malvina Svennung

Titt som tätt hör jag hur det pratas om protein i gymmet där jag tränar. Det är i och för sig inte bara där det diskuteras om protein och dess sagda förträfflighet vid träning. Till stor del är jag beredd att hålla med då det ju är kroppens byggstenar och hjälper till vid både muskeltillväxt och återhämtning av dels konditionsträning som styrketräning. Samtidigt är det bra att vara medveten om att det är ganska lätt att komma upp i det rekommenderade proteinbehovet på vanlig mat – i synnerhet om man äter allsidigt.

För att få en snabb återhämtning efter ett träningspass ligger rekommendationen att få i sig mellan 10 och 25 gram protein. Det är ungefär vad som finns i ett glas mjölk.

Protein finns i såväl animaliska som vegetabiliska produkter – de vanligaste ni hört talas om är kanske fisk, fågel, kött, ägg och mejerivaror och dessutom bönor. Det finns även en hel del protein i bland annat spannmål och om man kombinerar vissa spannmål, antingen med varandra, eller med förslagsvis bönor, kan man få till en måltid med riktigt högt proteininnehåll. Exempelvis kan man kombinera linser med bröd, ris med böner eller majs och ärtor.

Rekommendationen för protein (enligt de nordiska näringsrekommendationerna) ligger på 0,8 g/kg/dag (NNR). Svenska olympiska kommittén rekommenderar fysiskt aktiva 1,2-1,6g/kg/dag vid uthållighetsidrott och 1,6-1,7g/kg/dag vid styrkeidrott.

Känner man sig osäker kan man gå in på livsmedelsverkets sida Matvanekollen, fylla i vad man äter och se hur mycket man faktiskt får i sig. Men, som sagt, äter man varierat och tillräckligt är det för de flesta vuxna inga problem att komma upp i tillräckliga nivåer. Snarare kan det vara svårt att komma upp i behovet av kolhydrater om man tränar mycket (eller väldigt mycket). För egen del tycker jag att jag blir tröttare om jag äter för lite kolhydrater och inte lyckas hålla uppe intensiteten i träningen. Det gäller att äta så att man orkar – om inte annat för att orka njuta!