Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
En nyttig måltid Bild: Pixabay.com

Lev nyttigare med mindful eating!

Publicerat: 2015-12-07   |  Anna Malvina

Du kanske känner igen mindfulness, som handlar om att medvetet vara uppmärksam på något. Det kan vara något i den egna kroppen (exempelvis andningen, hjärtats ljud eller en kroppsdel) eller utanför (omgivningen). Det gäller att ha tålamod och inte döma sig själv när tankarna vandrar iväg, utan led bara tillbaka dem till det du vill fokusera på.

Prova mindful eating

Mindful eating handlar om att vara medveten när man äter och ägna måltiden all sin uppmärksamhet. Det är alltså raka motsatsen till att äta lunchen framför datorn och stapla tuggor på varandra medan man är uppslukad av jobb, mail eller annat. 

Använd alla dina sinnen!

  • Titta på maten innan du äter.
  • Lukta på den!
  • Smaka ordentligt på maten när du har det i munnen.
  • Uppmärksamma konsistensen!
  • Lyssna på hur den låter när du tuggar! 

Man ska helt enkelt uppmärksamma vad man stoppar i munnen. När man äter man medvetet blir man också mer uppmärksam på kroppens signaler och sluta äta när man är mätt. Det är verkligen ett annorlunda sätt att äta på och det kan vara svårt att ägna all sin tankeverksamhet till maten, utan att fippla med telefonen, tänka på annat eller planera för kommande händelser.

När ätandet får ta plats kan man också ställa sig själv frågan varför man äter. Handlar det om fysisk hunger, eller är man egentligen ”bara” sugen på något? Kanske kan det handla om tröstätning? Vissa beteenden gör vi utan att vi reflekterar över dem. Till exempel kan mat slinka ner ”av bara farten” utan att vi egentligen vet varför. Om man är medveten när man äter ger man också kroppen en chans att ge den vad den behöver. Dessutom kan man njuta mer av maten, oavsett om det sker i tunnelbanan eller i lunchrummet på jobbet.

Träna på mindful eating

  • Ät en måltid (kanske ett mellanmål) ensam i tystnad. Ägna måltiden din fulla uppmärksamhet! Det gör inget om det är i bilen eller på kontoret, målet är att hålla tankarna på maten.
  • Ägna ätandet allt ditt fokus. Om du vill läsa eller prata i telefon så gör det efter måltiden eller i pausen mellan tuggorna!

Roligare träning med mindfulness

Mindfulness kan man också använda i träningssammanhang! Jag brukar själv göra mindfulness-övningar när jag är ute och springer lugna distanspass. Då brukar jag gå in i min kropp och känna efter varje lite kroppsdel. Till en början var det ganska svårt att hålla fokus – tankarna vill gärna vandra vidare till olika göromål och då är det bara att skifta tillbaka fokus till övningen. Som på så många andra ställen gäller devisen ”övning ger färdighet” även när det kommer till mindfulness.

Lycka till!

Mer om Mindfulness

Därför är det dags att haka på mindfulness-vågen