Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Pixabay.com

Lev nyttigare med mindful eating!

Publicerat: 2015-12-07   |  Anna Malvina

Du kanske känner igen mindfulness, som handlar om att medvetet vara uppmärksam på något. Det kan vara något i den egna kroppen (exempelvis andningen, hjärtats ljud eller en kroppsdel) eller utanför (omgivningen). Det gäller att ha tålamod och inte döma sig själv när tankarna vandrar iväg, utan led bara tillbaka dem till det du vill fokusera på.

Prova mindful eating

Mindful eating handlar om att vara medveten när man äter och ägna måltiden all sin uppmärksamhet. Det är alltså raka motsatsen till att äta lunchen framför datorn och stapla tuggor på varandra medan man är uppslukad av jobb, mail eller annat. 

Använd alla dina sinnen!

  • Titta på maten innan du äter.
  • Lukta på den!
  • Smaka ordentligt på maten när du har det i munnen.
  • Uppmärksamma konsistensen!
  • Lyssna på hur den låter när du tuggar! 

Man ska helt enkelt uppmärksamma vad man stoppar i munnen. När man äter man medvetet blir man också mer uppmärksam på kroppens signaler och sluta äta när man är mätt. Det är verkligen ett annorlunda sätt att äta på och det kan vara svårt att ägna all sin tankeverksamhet till maten, utan att fippla med telefonen, tänka på annat eller planera för kommande händelser.

När ätandet får ta plats kan man också ställa sig själv frågan varför man äter. Handlar det om fysisk hunger, eller är man egentligen ”bara” sugen på något? Kanske kan det handla om tröstätning? Vissa beteenden gör vi utan att vi reflekterar över dem. Till exempel kan mat slinka ner ”av bara farten” utan att vi egentligen vet varför. Om man är medveten när man äter ger man också kroppen en chans att ge den vad den behöver. Dessutom kan man njuta mer av maten, oavsett om det sker i tunnelbanan eller i lunchrummet på jobbet.

Träna på mindful eating

  • Ät en måltid (kanske ett mellanmål) ensam i tystnad. Ägna måltiden din fulla uppmärksamhet! Det gör inget om det är i bilen eller på kontoret, målet är att hålla tankarna på maten.
  • Ägna ätandet allt ditt fokus. Om du vill läsa eller prata i telefon så gör det efter måltiden eller i pausen mellan tuggorna!

Roligare träning med mindfulness

Mindfulness kan man också använda i träningssammanhang! Jag brukar själv göra mindfulness-övningar när jag är ute och springer lugna distanspass. Då brukar jag gå in i min kropp och känna efter varje lite kroppsdel. Till en början var det ganska svårt att hålla fokus – tankarna vill gärna vandra vidare till olika göromål och då är det bara att skifta tillbaka fokus till övningen. Som på så många andra ställen gäller devisen ”övning ger färdighet” även när det kommer till mindfulness.

Lycka till!

Mer om Mindfulness

Därför är det dags att haka på mindfulness-vågen