Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Roddlandslaget, EM, Anna Malvina Svennung Bild: Zoran Bezbradica

Rätt mat viktigast när man tränar hårt

Publicerat: 2015-05-25   |  Anna Malvina Svennung

Mitt namn är Anna Malvina och är en av Arlas hälsocoacher. Som legitimerad dietist och aktiv i det svenska roddlandslaget har jag erfarenhet av att det är viktigt att äta rätt. Min egen träningsdos ligger runt 25 timmar i veckan och maten är A och O för att jag ska orka träna så pass mycket och få snabb återhämtning mellan passen

Här i denna blogg kommer jag att dela med mig av mina egna erfarenheter och ge tips på hur även du kan orka träna bra med hjälp av maten. Jag är noga med både vad och när jag äter samt är övertygad om att maten hjälpt mig att bli snabbare.

För tillfället laddar jag inför EM nu i helgen. Då åker jag med resten i Svenska Roddlandslaget till Poznan, Polen, för att tävla. Det ska bli riktigt spännande! Vi kör just nu våra sista tuffa pass innan loppen drar igång på fredag. Det är ett bra genrep av mjölksyra och illamående, någonting jag säkerligen kommer att få uppleva även nu till helgen under tävlingarna. 

Jag planerar för tillfället min packning och förutom kläder kommer en massa mat med i väskan också. Man vet aldrig vad man hittar på tävlingsplatsen och om det finns bra mellanmål och återhämtningsmål, så det gäller att vara förberedd och planera sin packning. I min väska är vätskeerättning, marsmallows (god och snabb energi), havregryn och sportdryck högsta prioritet – tillsammans med tävlingsdräkten förstås!