Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Zoran Bezbradica

Rätt mat viktigast när man tränar hårt

Publicerat: 2015-05-25   |  Anna Malvina Svennung

Mitt namn är Anna Malvina och är en av Arlas hälsocoacher. Som legitimerad dietist och aktiv i det svenska roddlandslaget har jag erfarenhet av att det är viktigt att äta rätt. Min egen träningsdos ligger runt 25 timmar i veckan och maten är A och O för att jag ska orka träna så pass mycket och få snabb återhämtning mellan passen

Här i denna blogg kommer jag att dela med mig av mina egna erfarenheter och ge tips på hur även du kan orka träna bra med hjälp av maten. Jag är noga med både vad och när jag äter samt är övertygad om att maten hjälpt mig att bli snabbare.

För tillfället laddar jag inför EM nu i helgen. Då åker jag med resten i Svenska Roddlandslaget till Poznan, Polen, för att tävla. Det ska bli riktigt spännande! Vi kör just nu våra sista tuffa pass innan loppen drar igång på fredag. Det är ett bra genrep av mjölksyra och illamående, någonting jag säkerligen kommer att få uppleva även nu till helgen under tävlingarna. 

Jag planerar för tillfället min packning och förutom kläder kommer en massa mat med i väskan också. Man vet aldrig vad man hittar på tävlingsplatsen och om det finns bra mellanmål och återhämtningsmål, så det gäller att vara förberedd och planera sin packning. I min väska är vätskeerättning, marsmallows (god och snabb energi), havregryn och sportdryck högsta prioritet – tillsammans med tävlingsdräkten förstås!