Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Anna Malvina

Ska man dricka sportdryck?

Publicerat: 2015-06-18   |  Anna Malvina Svennung
Kategori: Kost

Sportdryck ger ett bra energi- och vätsketillskott vid träning, men behovet av sportdryck varierar mellan olika tillfällen. Det finns många faktorer som spelar roll, bland annat träningspassets längd, intensitet och vad man vill få ut av träningen. En generell rekommendation är att välja att dricka sportdryck om aktiviteten varar längre än en timme, annars räcker vanligt vatten. Det är först efter ungefär en timmes aktivitet som kroppens egna kolhydratdepåer, glykogenet i musklerna, börjar tryta och som det kan kännas bra att tillföra energi.

Mer än energi hjälper sportdrycken till att återställa kroppens vätskebalans. Under träning förlorar man ju vätska genom svettningen. Under en basketmatch kan man till exempel tappa ca 1,5 l vätska i timmen! Hur mycket man svettas skiljer sig ganska mycket mellan olika individer (jag själv svettas floder!). Eftersom att sportdryck oftast innehåller salter kan det även vara lättare för kroppen att ta upp vätskan från just sportdryck, till skillnad från bara vatten.

Om vätskebristen blir för stor påverkas vår prestation – studier pekar på att man redan vid 2% vätskebrist tappar prestationsförmåga. Även upplevelsen av träningen kan påverkas vid vätskebrist och en given belastning kan upplevas som tuffare endast på grund av förlorad vätska. Det kan också vara svårare att tänka klart – något man ju verkligen inte vill riskera när man försöker vara koordinerad på träning! Det är därför viktigt att ersätta förlorade vätskemängder.

Behovet av sportdryck beror också på vilken träning man gör. För egen del använder jag sportdryck vid riktigt långa pass eller pass där jag behöver jobba riktigt hårt och vill vara säker på att musklerna hela tiden har kolhydrater att tillgå. Träningens form avgör också hur mycket det praktiskt går att dricka, till exempel kan det i vid vissa sporter vara svårt att praktiskt få med sig (eller i sig) vätska. För en del kan det dessutom vara svårt att dricka när man tränar och man kan känna obehag med vätska som skumpar i magen.

Att sportdryck oftast smakar gott gör att det för en del kan vara lättare att dricka det än vanligt vatten. Genom åren har jag provat olika sorters sportdryck och för tillfället har jag Isostar och Vitargo hemma. Det går förresten även att göra egen sportdryck hemma. Då kan det vara bra att ha en koncentration på 4-8% kolhydrat och 1.1 till 1.4 gram salt per liter vatten för att optimera upptaget.

Recept!

  • 1 L vatten
  • 25-50 gram druvsocker
  • Ca 1 gram salt
  • Pressad apelsin/citron

Lycka till! Och ha det kul på träningen!

Ps. Läs gärna mer om sportdrycker och annat intressant i boken ”Practical Sports Nutrition - A Sport-specific Approach to Nutrition for Optimal Performance” av Louise Burke. Ds.