Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Anna Malvina

Ska man ta kosttillskott?

Publicerat: 2015-07-28   |  Anna Malvina Svennung

Både i idrottssammanhang och i andra delar av vardagen får jag ibland frågan om man behöver ta kosttillskott eller inte. Som så ofta när det kommer till svar på matfrågor går det inte att bara säga ”ja” eller ”nej”, utan svaret beror helt på individen och den situation som individen befinner sig i.

En bra utgångspunkt när man ska utvärdera om man behöver kosttillskott är att titta på vad rekommendationerna säger. En bra referens är att titta de Nordiska Näringsrekommendationerna. De är baserade på experters granskningar av ett stort antal vetenskapliga publikationer (även om rekommendationerna är avsedda för den allmänna befolkningen och inte för grupper eller individer med sjukdomar eller andra tillstånd som påverkar näringsbehovet).

Min slutsats blir följande: om man äter varierat, allsidigt och tillräckligt borde det räcka med vanlig mat för att få i sig de vitaminer och mineraler man behöver. Samtidigt löper vissa grupper större risk än adra att få brister, till exempel skulle många unga kvinnor behöva få i sig mer järn och många barn och äldre få i sig mer D-vitamin. Dessutom kan gravida och ammande behöva tillskott av folsyra och veganer behöva tillskott av vitamin B12.

Andra grupper som kan utveckla brist på något ämne kan vara de som äter ensidigt eller följer någon diet. Även de som tränar mycket kan ha större behov än andra, men eftersom de oftast äter mer än andra brukar de ändå täcka sina behov. Exempel på idrottssgrenar där vissa behov är större är inom kontaktidrotter. På grund av att en del får mycket sår kan deras behov av exempelvis järn öka. Ett ökat järnbehov kan även löpare ha, där de röda blodkropparna kan slås sönder av löpningens stötar. En del idrottare som kämpar med att hålla vikten nere kan också löpa större risk för brister för att de helt enkelt äter för lite.

Det finns olika typer av tillskott och nedan försöker jag reda ut begreppen lite:

Kosttillskott: Vitamin- och mineralpreparat som kan intas som komplement till den vanliga kosten. Oftast innehåller inte de några farligt höga doser så länge man följer anvisningarna på paketet.

Energitillskott: Tillskott som framförallt innehåller en stor mängd kolhydrater, som exempelvis sportdryck, sprotgel eller energikakor. Ett lätt och praktiskt sätt att få i sig energi helt enkelt. Man ska inte ska byta ut sin vanliga mat mot dem eftersom de sällan innehåller tillräckligt med vitaminer, mineraler, fibrer, fett eller protein.

Ergogena tillskott: Denna typ av tillskott innehåller ofta större mängder av näringsämnen eller andra födoämnessubstanser. Till exempel vitamin- och mineralpreparat som innehåller mellan 150% upp till 1000% av dagsbehovet. Till denna grupp räknas också ämnen som inte är varken vitaminer- eller mineraler; exempelvis gingseng, koffein eller kreatin. Alltså ämnen som vi inte behöver, men som i vissa fall tros ge en prestationsökande effekt.

Som konsument ska man vara medveten om att det i alla typer av tillskott kan förekomma otillåtna medel som ibland inte ens står med på innehållsförteckningen. Vill man vara trygg kan man se till att bara köpa tillskott som säljs på apoteket, samt kolla på röd-gröna listan för att försäkra sig om att man inte tar något dopingklassat eller annat farligt!