Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Smoothies med chiafrönn och wraps med tonfiskröra! Bild: Anna Malvina

Smoothies med chiafrön - perfekt vid träning

Publicerat: 2015-11-17   |  Anna Malvina Svennung

Nu är jag på plats i spanska Playitas på ön Fuerteventura tillsammans med ett par hundra andra elitidrottare som likt mig har siktet inställt på OS i Rio. Det är Svenska Olympiska Kommittén som anordnar detta ”Olymic camp” som ett förberedande läger inför OS nästa år. Det har varit jätteinspirerande att träffa andra som också viger sina liv åt en idrott.

Ett hett tips – smoothies med chiafrön

Vi får bra mat anpassat till våra behov, bland annat riktigt bra mellanmål. Tänkte passa på att dela med mig av ett av de som vi fått smaka på här. Jag vet att jag skrivit en del om just smoothies den senaste tiden, men jag bara måste tipsa om att man kan göra jättegoda smoothies med chiafrön! Dessa nyttiga frön kan användas i andra sammanhang, till exempel i bullar med chiafrön.

Tunna wraps med tonfiskröra

Vi har även fått wraps som mellanmål vilket ju är gott, praktiskt och ett bra alternativ som både mellanmål och återhämtningsmål. Vi fick en som var fylld med tonfiskröra och salladsblad och något som var nydanande för mig var att det var ganska lite fyllning i. Wraps kan alltså vara tunna och ändå ge god smak samt näring för att träna, eller ”bara” orka med vardagen.

Mer:

Massor av härliga smoothie-recept

Så gör du en god chiapudding med bär

Chiapudding med apelsinjuce