Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Anna Malvina

Springa intervaller!

Publicerat: 2015-09-21   |  Anna Malvina

Jag tränar ungefär 11 träningspass i veckan och då brukar jag varva lugna distanspass med hårda intervallpass. Det är både roligt och utvecklande att variera intensiteten mellan olika träningspass och det är till och med spännande att utmana sig själv. Om man är ovan att träna långa intervaller kan man prova att springa enminutare! Det gör man genom att öka tempot i en minut och sedan springa lugnare i en minut och sedan öka igen.

Prova att springa långsammare!

Även Sofia springer intervaller och verkar gilla det. För att utveckla olika system i kroppen kan det vara bra att variera intensiteten på träningen och alltså ibland springa både långsammarae och snabbare än tävlingstempo (om man tävlar). I min sport rodd till exempel ger man ju allt under de 2000 meter man tävlar och utsätter sig själv för enorma mängder mjölksyra (vilket bildas vid anaeroob träning). På träning däremot tillbringar jag hundratals timmar om året i låga intensiteter för att utvecka min aeroba kapacitet, som faktiskt är avgörande för att min anaeroba kapacitet ska utvecklas. Jag varvar helt enkelt tuffa intervaller med medeltuffa intervaller och riktigt lugn träning.

Fyll på med gott bränsle

Vid tuffa träningspass använder kroppen kolhydrater som främsta energikälla. Därför är det lämpligt att just de dagar du springer intervaller äta ordentligt med pasta, ris, potatis, bröd och liknande livsmedel. Ett gott tips på en måltid med både kolhydrater och bra proteiner är fruktyoghurt med musli och torkad frukt!