Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Bild på Anna Malvina som springer. Bild: Anna Malvina

Springa intervaller!

Publicerat: 2015-09-21   |  Anna Malvina

Jag tränar ungefär 11 träningspass i veckan och då brukar jag varva lugna distanspass med hårda intervallpass. Det är både roligt och utvecklande att variera intensiteten mellan olika träningspass och det är till och med spännande att utmana sig själv. Om man är ovan att träna långa intervaller kan man prova att springa enminutare! Det gör man genom att öka tempot i en minut och sedan springa lugnare i en minut och sedan öka igen.

Prova att springa långsammare!

Även Sofia springer intervaller och verkar gilla det. För att utveckla olika system i kroppen kan det vara bra att variera intensiteten på träningen och alltså ibland springa både långsammarae och snabbare än tävlingstempo (om man tävlar). I min sport rodd till exempel ger man ju allt under de 2000 meter man tävlar och utsätter sig själv för enorma mängder mjölksyra (vilket bildas vid anaeroob träning). På träning däremot tillbringar jag hundratals timmar om året i låga intensiteter för att utvecka min aeroba kapacitet, som faktiskt är avgörande för att min anaeroba kapacitet ska utvecklas. Jag varvar helt enkelt tuffa intervaller med medeltuffa intervaller och riktigt lugn träning.

Fyll på med gott bränsle

Vid tuffa träningspass använder kroppen kolhydrater som främsta energikälla. Därför är det lämpligt att just de dagar du springer intervaller äta ordentligt med pasta, ris, potatis, bröd och liknande livsmedel. Ett gott tips på en måltid med både kolhydrater och bra proteiner är fruktyoghurt med musli och torkad frukt!