Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Jag äter en skål svarta vinbär Bild: Anna Malvina

Svarta vinbär efter träningen

Publicerat: 2015-07-31   |  Anna Malvina Svennung

Efter dagens första träningspass sätter jag mig en stund och vilar på vår altan, det känns i hela kroppen att VM är om en dryg månad eftersom att träningsprogrammet är så himla tufft. Några veckor kvar bara, sedan kommer träningen att lätta och jag att vara piggare.

Just nu är det en perfekt period för våra svarta vinbär och jag har kommit på ett nytt återhämtningsmål - nämligen svarta vinbär med havregryn och lättmjölk. Jag brukar ta ca 1 dl havregryn, 1 dryg dl svarta vinbär tillsammans med ett glas (2,5 dl) lättmjölk. Det blir riktigt gott och är ett perfekt återhämtningsmål då det innehåller ca 45 gram kolhydrater och ca 15 gram protein. Kanske i minsta laget för mig som tränar två pass om dagen, men perfekt för de som nöjer sig med ett pass per dag, eller för de som nöjer sig med inget pass alls - för dem kan det vara ett perfekt mellanmål.

Svarta vinbär innehåller dessutom en hel del C-vitamin, som ju är en antioxidant, ett ämne som motverkar oxidation och nedbrytning av celler i kroppen samt stärker immunförsvaret.Det är ju passande efter ett träningspass när kroppen är lite nedbruten. Lite kul läsning om just C-vitamin finns här!

Ha det gott i sommaren!