Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Anna Malvina

Svarta vinbär efter träningen

Publicerat: 2015-07-31   |  Anna Malvina Svennung

Efter dagens första träningspass sätter jag mig en stund och vilar på vår altan, det känns i hela kroppen att VM är om en dryg månad eftersom att träningsprogrammet är så himla tufft. Några veckor kvar bara, sedan kommer träningen att lätta och jag att vara piggare.

Just nu är det en perfekt period för våra svarta vinbär och jag har kommit på ett nytt återhämtningsmål - nämligen svarta vinbär med havregryn och lättmjölk. Jag brukar ta ca 1 dl havregryn, 1 dryg dl svarta vinbär tillsammans med ett glas (2,5 dl) lättmjölk. Det blir riktigt gott och är ett perfekt återhämtningsmål då det innehåller ca 45 gram kolhydrater och ca 15 gram protein. Kanske i minsta laget för mig som tränar två pass om dagen, men perfekt för de som nöjer sig med ett pass per dag, eller för de som nöjer sig med inget pass alls - för dem kan det vara ett perfekt mellanmål.

Svarta vinbär innehåller dessutom en hel del C-vitamin, som ju är en antioxidant, ett ämne som motverkar oxidation och nedbrytning av celler i kroppen samt stärker immunförsvaret.Det är ju passande efter ett träningspass när kroppen är lite nedbruten. Lite kul läsning om just C-vitamin finns här!

Ha det gott i sommaren!