Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Petter i vårt trädgårdsland Bild: Anna Malvina

Trädgårdslandet levererar!

Publicerat: 2015-07-21   |  Anna Malvina Svennung

Efter nästan två månader av resor både i och utanför Sverige har vi nu äntligen en lite lugnare period. Nästa tävling är inte förrän i mitten av augusti vilket dels innebär en massa träning på hemmaplan och dels att vi kan vara hemma och njuta av vår trädgård!

I vårt trädgårdsland har vi (eller min man…) i år fokuserat på sockerärtor, spenat och persilja. Man kan minst sagt säga att spenaten levererar för tillfället! Hur gott som helst! Det är minst sagt lätt att äta grönsaker för tillfället. Rekommendationen för frukt och grönt ligger på 500 gram per person och dag. Man kan tänka att man tar två rejäla nävar grönsaker (förslagsvis spenat) och tre frukter, sedan är man hemma!

Spenat innehåller många vitaminer och mineraler, bland annat nitrat som varit ganska omtalat i media den senaste tiden. Nitrat är orsaken till att barn under ett år inte ska äta spenat eftersom det kan omvandlas till nitrit, som försämrar kroppens förmåga att syresätta sig. Det är av samma anledning som många idrottare äter spenat (och även dricker rödbetsjuice) då nitrat visat sig förbättra uthålligheten både vi hög- och lågintensiv träning. Dessutom har det visat sig att nitrat sänker blodtryck. Andra växter som är rika på nitrat är mangold och ruccolasallad.

En del av dagens lunchOavsett om man äter spenat för sin smak eller för sitt näringsinnehåll är det just nu högsäsong för den – så ut och njut!

Här finns en massa recept som innehåller just spenat!