Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Bild på Anna Malvina som springer. Bild: Anna Malvina

Träna! Bara gör't!

Publicerat: 2015-06-10   |  Anna Malvina Svennung
Kategori: Kost

På min förra arbetsplats använde mina kollegor och jag oss av mantrat ”gör't”. Det kunde vara i alla möjliga situationer – från om man skulle ändra layouten på en text till om man verkligen skulle ta den där lunchen. Begreppet hjälper en att ta alla möjliga beslut när man står i valet och kvalet.

Idag tänkte jag tillägna begreppet ”gör't” till alla trötta morgnar, eftermiddagar eller kvällar när man står där och funderar på om man ska ut och träna eller inte. Då det händer mig brukar ”gör't” vara suveränt att ta till. ”Bara gör't!” brukar jag tänka och vips är passet igång. Ibland kan det hjälpa till med lite bra musik. För tillfället lyssnar jag på alla fantastiska låtar från årets Eurovision Song Contest (där rätt låt verkligen vann!).

Samma sak gäller med maten och träningen. Det är inte sju dagar i veckan jag vaknar och är sugen på en kolhydratrik frukost. Ibland vill jag bara ha en liten macka med ett tjockt lager smör och ost, men jag vet att det inte funkar för mig när jag ska ut och köra ett långt och högintensivt träningspass. Då behöver jag kolhydrater i kroppen för att orka. ”Bara gör't!” tänker jag och plötsligt har en massa gram kolhydrater kommit ner i min mage.

Gör't kan användas i massa sammanhang! Och visst - det är slående likt Nikes slogan ”Just do it” - men ”gör't” ger mig lite mer energi!