Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Anna Malvina

Träna lagom mätt!

Publicerat: 2015-10-01   |  Anna Malvina

För tillfället njuter jag av semester och viloperiod vilket innebär ca 7 pass i veckan. För mig som annars tränar ca 11 pass per vecka är den en enorm förändring, inte minst i att jag inte behöver äta så mycket som annars.

Hur mycket man ska äta före träning?

Det kan vara lite klurigt hur mycket man ska äta när man tränar och det beror på många faktorer. Just före passet undviker jag att äta en stor måltid eftersom det kan störa med en full mage, men det är individuellt hur man upplever det.

Även faktorer som hur gammal man är, om man är kvinna eller man, vilken kroppssammansättning man har, vilken form av aktivitet man ska göra och vilken intensitet man håller påverkar hur mycket man bör äta. Bra att komma ihåg är att oavsett om man tränar för att kunna äta mer, eller äter för att kunna träna, är det viktigt att få i sig tillräckligt med energi så att man orkar. Här är en tumregel att ju hårdare träning desto mer energi kommer att behövas! 

Vad ska man äta då? 

Generellt kan man säga att passets karaktär avgör vad som är bäst att äta – ju intensivare desto mer kolhydrater kommer kroppen att använda. Om passet är lugnare, typ lugn löpning, blir det alltså mindre viktigt med kolhydrater och om passet är högintensivt blir kolhydrater viktigare (och enligt livsmedelsverket går ris att äta några gånger i veckan

En del kan tycka att det är obehagligt att äta mycket fibrer och där får man själv känna efter och utvärdera hur man upplever att det går att träna efter exempelvis fiberhavregryn och fiberrika frukter och grönsaker. Mat med mycket fibrer är ju i övrigt väldigt nyttigt, vilket hälsocoachen Maria skriver om här.

Hur nära inpå träningspasset ska man äta? 

Det är som sagt individuellt hur nära inpå ett träningspass man kan äta, men att äta en måltid ca 3 timmar före träning är ett bra riktmärke så att kroppen hinner smälta maten före aktiviteten. Ibland kan ett glas mjölk och en frukt vara gott att ta en timme före passet.

Lycka till!