Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Petter sitter framför en tallrik mat Bild: Anna Malvina

Träna lagom mätt!

Publicerat: 2015-10-01   |  Anna Malvina

För tillfället njuter jag av semester och viloperiod vilket innebär ca 7 pass i veckan. För mig som annars tränar ca 11 pass per vecka är den en enorm förändring, inte minst i att jag inte behöver äta så mycket som annars.

Hur mycket man ska äta före träning?

Det kan vara lite klurigt hur mycket man ska äta när man tränar och det beror på många faktorer. Just före passet undviker jag att äta en stor måltid eftersom det kan störa med en full mage, men det är individuellt hur man upplever det.

Även faktorer som hur gammal man är, om man är kvinna eller man, vilken kroppssammansättning man har, vilken form av aktivitet man ska göra och vilken intensitet man håller påverkar hur mycket man bör äta. Bra att komma ihåg är att oavsett om man tränar för att kunna äta mer, eller äter för att kunna träna, är det viktigt att få i sig tillräckligt med energi så att man orkar. Här är en tumregel att ju hårdare träning desto mer energi kommer att behövas! 

Vad ska man äta då? 

Generellt kan man säga att passets karaktär avgör vad som är bäst att äta – ju intensivare desto mer kolhydrater kommer kroppen att använda. Om passet är lugnare, typ lugn löpning, blir det alltså mindre viktigt med kolhydrater och om passet är högintensivt blir kolhydrater viktigare (och enligt livsmedelsverket går ris att äta några gånger i veckan

En del kan tycka att det är obehagligt att äta mycket fibrer och där får man själv känna efter och utvärdera hur man upplever att det går att träna efter exempelvis fiberhavregryn och fiberrika frukter och grönsaker. Mat med mycket fibrer är ju i övrigt väldigt nyttigt, vilket hälsocoachen Maria skriver om här.

Hur nära inpå träningspasset ska man äta? 

Det är som sagt individuellt hur nära inpå ett träningspass man kan äta, men att äta en måltid ca 3 timmar före träning är ett bra riktmärke så att kroppen hinner smälta maten före aktiviteten. Ibland kan ett glas mjölk och en frukt vara gott att ta en timme före passet.

Lycka till!