Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: pixabay.com

Bästa julmaten för träningen

Publicerat: 2015-12-23   |  Anna Malvina

Äntligen är julen här! Som jag har längtat! Detta är helt klart årets mysigaste högtid med härliga dofter och smaker. Visserligen är jag just nu inne i en tuff träningsperiod och orkar knappt vara social. Jag blir trött tidigt på kvällen och mitt tålamod tryter. Det känns nästan som efter en period av lite och dålig sömn, något de flesta säkert känner igen sig i. Kortare stunder av social samvaro (alltså det jag just nu orkar) njuter jag jättemycket av!

Mat i överflöd vid jul

Vid jul bjuds det på mycket mat och dryck och för många är det svårt att äta lagom…det blir lätt för mycket. Visserligen brukar jag tänka att det är inte vad man äter mellan jul och nyår som är avgörande för hälsan, utan vad man äter mellan nyår och jul. Samtidigt kan det vara bra att försöka äta hälsosamt året runt. För de som vill träna är det om inte annat schysst mot kroppen att ge den bra näring för att få de bästa förutsättningarna att få ut det man vill av träningen.

Julmaten som är bra före träningen

På julbordet finns det många rätter som passar bra att äta inför ett träningspass. Det är kanske inte så att man tränar på självaste julafton, men många har ju rester kvar i kylen ett bra tag! Vid uthållighetsträning är det främst kolhydrater kroppen behöver, framförallt om man tränar intensivt.

Mat som innehåller ganska mycket kolhydrater:
  • Potatis
  • Knäcke- och vörtbröd
  • Bruna bönor (i de delar av landet där det finns på julbordet)
  • Julgröt
  • Grynkaka (i de delar av landet där det finns på julbordet)

(Det finns en hel del sockerrika livsmedel också, men de är ju ganska tomma på annan typ av näring… Bland annat julmust, mintkyssar och annat godis, lussekatter, pepparkakor…).

Julbordet består framförallt av många proteinrika rätter. Som jag nämnt tidigare brukar de flesta av oss få i oss den mängd protein vi behöver, även de som vill få i sig stora mängder har oftast inte problem med det. Samtidigt är protein viktigt för muskeltillväxt och muskelreparation vid träning.

Rätter som innehåller mycket protein är:
  • Skinka
  • Sill
  • Lax
  • Lutfisk
  • Ägg
  • Revbensspjäll
  • Magra köttbullar
  • Bruna bönor (i de delar av landet man äter det)
  • Risgrynsgröt

Dessutom finns det även en hel del feta livsmedel på julbordet! Även fett används vid uthållighetsträning och finns i muskelcellen.

Mat som innehåller mycket fett är:
  • Nötter
  • Janssons frestelse
  • Såser och feta röror
  • Korvar
  • Ostar

Det är lite tråkigt att se mat som näringsämnen och inte som välkomponerade måltider. Vid jul är det trots allt just måltiderna vi njuter av och inte de enskilda näringskomponenterna. Helheten och samvaron med andra är ändå det som gör julbordet så härligt!

Hoppas att ni får en riktigt fin jul!!!

Mer:

Så äter du julbord utan att gå upp i vikt

Julbord med kål och gröna bladgrönsaker