Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Julbord Bild: pixabay.com

Bästa julmaten för träningen

Publicerat: 2015-12-23   |  Anna Malvina

Äntligen är julen här! Som jag har längtat! Detta är helt klart årets mysigaste högtid med härliga dofter och smaker. Visserligen är jag just nu inne i en tuff träningsperiod och orkar knappt vara social. Jag blir trött tidigt på kvällen och mitt tålamod tryter. Det känns nästan som efter en period av lite och dålig sömn, något de flesta säkert känner igen sig i. Kortare stunder av social samvaro (alltså det jag just nu orkar) njuter jag jättemycket av!

Mat i överflöd vid jul

Vid jul bjuds det på mycket mat och dryck och för många är det svårt att äta lagom…det blir lätt för mycket. Visserligen brukar jag tänka att det är inte vad man äter mellan jul och nyår som är avgörande för hälsan, utan vad man äter mellan nyår och jul. Samtidigt kan det vara bra att försöka äta hälsosamt året runt. För de som vill träna är det om inte annat schysst mot kroppen att ge den bra näring för att få de bästa förutsättningarna att få ut det man vill av träningen.

Julmaten som är bra före träningen

På julbordet finns det många rätter som passar bra att äta inför ett träningspass. Det är kanske inte så att man tränar på självaste julafton, men många har ju rester kvar i kylen ett bra tag! Vid uthållighetsträning är det främst kolhydrater kroppen behöver, framförallt om man tränar intensivt.

Mat som innehåller ganska mycket kolhydrater:
  • Potatis
  • Knäcke- och vörtbröd
  • Bruna bönor (i de delar av landet där det finns på julbordet)
  • Julgröt
  • Grynkaka (i de delar av landet där det finns på julbordet)

(Det finns en hel del sockerrika livsmedel också, men de är ju ganska tomma på annan typ av näring… Bland annat julmust, mintkyssar och annat godis, lussekatter, pepparkakor…).

Julbordet består framförallt av många proteinrika rätter. Som jag nämnt tidigare brukar de flesta av oss få i oss den mängd protein vi behöver, även de som vill få i sig stora mängder har oftast inte problem med det. Samtidigt är protein viktigt för muskeltillväxt och muskelreparation vid träning.

Rätter som innehåller mycket protein är:
  • Skinka
  • Sill
  • Lax
  • Lutfisk
  • Ägg
  • Revbensspjäll
  • Magra köttbullar
  • Bruna bönor (i de delar av landet man äter det)
  • Risgrynsgröt

Dessutom finns det även en hel del feta livsmedel på julbordet! Även fett används vid uthållighetsträning och finns i muskelcellen.

Mat som innehåller mycket fett är:
  • Nötter
  • Janssons frestelse
  • Såser och feta röror
  • Korvar
  • Ostar

Det är lite tråkigt att se mat som näringsämnen och inte som välkomponerade måltider. Vid jul är det trots allt just måltiderna vi njuter av och inte de enskilda näringskomponenterna. Helheten och samvaron med andra är ändå det som gör julbordet så härligt!

Hoppas att ni får en riktigt fin jul!!!

Mer:

Så äter du julbord utan att gå upp i vikt

Julbord med kål och gröna bladgrönsaker