Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Petter tränar hemma i enkla sommarkläder Bild: Anna Malvina

Träningen tillhör alla!

Publicerat: 2015-07-17   |  Anna Malvina Svennung

Min träningsdos ligger på cirka 11 träningspass i veckan och min omsättning av träningskläder är minst sagt hög. Det är faktiskt lite förvånande hur länge plaggen håller med tanke på hur ofta de används. Visserligen ar de både tappat färg och har hål här och där, men de funkar ändå. Även om träningskläder verkar hålla riktigt läng upplever jag en viss hets i att man bör ha ”det senaste”. Allt från flashiga solbrillor till träningskläder med kompressionsmaterial, det finns hur mycket som helst.

Detsamma gäller för mat vid träning. Utbudet av färdiga förpackningar med sportbars, sportgel och återhämtningsdrycker verkar obegränsat. Absolut kan de fylla en funktion för många, men det är ingenting man måste ha för att träna. En smörgås, ett glas mjölk och/eller en frukt kan fylla samma funktion.

För er som gärna vill träna men som inte har ”de rätta grejerna” - en gammal t-shirt och ett par shorts funkar alldeles utmärkt. Dra ut i löpspåret, träna cirkelträning med kroppsvikt eller gör din favoritträning ändå. En sak är säker – träning och fysisk aktivitet finns till för alla! För att få träningseffekt behöver man varken ha flashiga solbrillor, träningskläder med kompressionsmaterial eller mat speciellt framställt för idrottare.

Nu i semestertider kan det vara lite svårt att hålla rutinen i träningen. Här ger vardagspulsredaktionen några bra tips på hur man kan hålla igång under ledigheten!