Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Anna Malvina ligger helt slut på golvet Bild: Anna Malvina

Trött!

Publicerat: 2015-08-26   |  Anna Malvina Svennung

Med en knapp vecka kvar tills VM startar kommer jag snart att komma i form...hoppas jag! Just nu känner jag mig som en riktigt gammal människa med en trött kropp! Några nätters bra sömn och några dagar med lättare träning kommer att göra susen, det är jag helt säker på.

Sömn 

Min erfarenhet är att sömn kan göra underverk. En bra natts sömn kan ge mig enorma mängder energi, det gäller bara att komma i säng i tid och se till att sova ostört. Att sömn är viktigt vet de flesta av oss och här finns lite bra läsning om just sömn

Vardagspulsredaktionen har sammanställt olika tips för att få en bättre nattsömn här. För egen är tips nr 7 inte aktuellt eftersom jag kommer inte att börja motionera mera. Däremot kan tips nr 4 vara bra för mig, att tillbringa mer tid i sängen. Framförallt dagarna framöver ska jag försöka komma i säng i tid. Ett bra knep för det är att stänga av all elektronisk utrustning! I vårt hus försöker vi stänga av både mobiler och datorer senast kl 21. För att komma i säng i tid tycker i alla fall jag att det hjälper, sedan gäller det ju bara att somna också.